Press-Release, 15-05-99

Galschiøt uønsket i Mexico
To a Spanish version of this documentTo an English version of this documentPictures of the Pillar of ShameView this page without frames

Den danske billedhugger, Jens Galschiøt, der for tiden er tilbageholdt i San Cristobal, Chiapas, for at opstille sin otte meter høje skamstøtteskulptur i Acteal, Mexico, var fredag igennem et tre timer langt forhør, hvor han skulle redegøre for sine aktiviteter i Mexico. "Myndighederne udspurgte mig i detaljer om enkeltpersoner og organisationer, jeg har været i kontakt med, hvordan Skamstøtten var kommet ind i Mexico, og hvem der har hjulpet mig", udtaler Jens Galschiøt til de store opbud af mexicanske og udenlandske pressefolk der var mødt op for at dække historien. Til forhøret havde Galschiot fået assistance af førstesekretæren ved Den Danske Ambassade, der tilfældigvis samtidig var i San Cristobal for at deltage i en EU-delegation.

Efter det timelange forhør blev forhørsprotokollen sendt direkte til Mexico City for at blive gennemgået af de centrale myndigheder. Efter et par timers overvejelser fik myndighederne i San Cristobal instruks om at inddrage Galschiøts tre-måneders visum og at påbyde ham at forlade landet senest d.19.maj.

"Der er ikke tale om en direkte udvisning, der ville have forhindret mig i at tage tilbage til Mexico. Jeg tror de mexicanske myndigheder har været lidt forsigtige i denne sag pga. af den store presseopmærksomhed som Skamstøtten ankomst og opstilling i Mexico har forårsaget og fordi den danske ambasade har været involveret i sagen.
Men jeg kan ikke fortolke påbudet anderledes end at jeg er blevet erklæret uønsket af de mexicanske myndigheder, fordi jeg sammen med de indianske organisationer har opsat Skamstøtten som sætter fokus på de krænkelser, som den indianske befolkning bliver udsat for", siger Galschiøt og fortsætter: "jeg havde ellers overvejet at forlænge mit ophold for at deltage i en større mindehøjtidelighed den 22.maj i Acteal, som den lokale præst og landsbybebørne har planlagt skal foregå omkring Skamstøtten, for at mindes massakren på de 45 ubevæbnede kvinder, mænd og børn, der blev dræbt af paramilitære grupper under en af de blodigste begivenheder i Mexicos nyere historie d.22.december 1997", slutter Galschiøt.

Yderligere information og oplysninger kan findes på www.aidoh.dk og levende billeder kan hentes fra Televisa Mexico og ECO samt de internationale nyhedsbureauer AP, Deutsche Presse Agentur, AFP og andre.

Menu med skamstøtte dokumenter    |   Læs mere om skamstøtten     |    Billeder af skamstøtten.    |
Til Jens Galschiøt's Curriculum Vitae. | Menu over Mexico relateret skamstøtte dokumenter

1999: The Pillar of Shame in Mexico

Categories: 1999: The Pillar of Shame in Mexico | Happenings and Art Installations | 1996-?: The Pillar of Shame