Pressemeddelelse 14.04.00

Dansk skamstøtte udsat for politisk og byrokratisk benspænd i brasilien!
Previous press release | Next press releaseTo the AIDOH Index page

Onsdag 13. April blev den danske billedhugger jens Galschiøts skulptur Skamstøtten endevendt og scannet af brasilianske toldere efter en falsk anmeldelse om at skulpturen skulle indeholde ulovligt elektronisk udstyr.

Skamstøtten ankom til havnen i Rio de Janeiro fredag d. 7.april. Den skulle efter planen transporteres til regeringsbyen Brasilia mandag d. 10. April. Her skulle den opstilles foran det brasilianske parlament ifb. m. de indianske folks protestdemonstration mod 500 års udryddelses og undertrykkelsespolitik.

Men siden ankomsten til containerhavnen i Rio har den  kontroversielle skulptur været igennem et sandt forhindringsforløb af byrokratiske (politiske ) drillerier.

Mandag d. 10 april fik Jens Galschiøt besked fra toldmyndighederne i Rio om at der blot manglede en fuldmagt fra Skamstøttens modtager for at skulpturen kunne forlade havnen.

Tirsdag d. 11 april da fuldmagten forelag skulle der pludselig betales afgifter og udfyldes nye toldpapirer. Dette blev bragt i orden tirsdag eftermiddag kort før at havnen lukkede, og beskeden til Jens Galschiøt  fra toldmyndighederne i Rio var at Skamstøtten kunne forlade havnen i Rio onsdag kl. 6.00.

Onsdag d. 12 april dukkede nye forhindringer op.  Toldmyndighederne i Rio havde modtaget ordre fra centraladminstrationen i Brasilia om at containeren med Skamstøtten skulle udtages til særlig toldundersøgelse.

Torsdag d. 13 april da tusinder af indianere demonstrede foran det brasilianske parlament i Brasilia lå Skamstøtten stadig indespærret i havne i Rio 1400 km længere sydpå. Alle formalia var bragt i orden, men en anonym og falsk anmeldelse om at skulpturen skulle indehold ulovligt elektronisk udstyr var dukket op.

Så i stedet for at være en del af en kritisk manifestation mod den brasilianske regering blev skulpturen endevendt og scannet af  havnepolitiet i Rio. "Det lugter mere og mere af politisk chikane pakket ind i byrokratisk manøvrer" siger en dybt frustreret Jens Galschiøt fra havnen i Rio torsdag aften.

Skamstøtten – en 8 meter høj betonskulptur af 50 forvredne menneskekroppe – er tænkt som en forbrydelsens Nobelpris.
2 gange  tidligere er Skamstøtten blevet  "uddelt" – 1. gang i Hong Kong 1997 til minde om ofrene for massakren på den Himmelske Freds plads i Beijing 89 hvor kinesisk militær druknede studenteroprøret i blod. – 2. gang i Mexico 99, hvor  Skamstøtten blev rejst i landsbyen Acteal hvor paramilitære med indirekte støtte fra regeringen dræbte 45
ubevæbnede indianere kort før Julen 97.

Den 3. Skamstøtte  skal opstilles Brasilien for at minde om en massakre på 19 jordløse landarbejdere ved en jordbesættelse i den nordlige delstat Para i 1996. Datoen for massakren, den 17. april, er blevet gjort til "International dag mod straffrihed".
Dermed er skamstøtten med til at protestere mod at, de ansvarlige på alle niveauer for denne og lignende massakre over hele verden, ikke bliver stillet til ansvar for deres ugerninger.

I skrivende stund – torsdag aften kl. 23.00 – har Jens Galschiøt fået tilladelse af Havnepolitiet i Rio til at transportere Skamstøtten ud af containerhavnen. (den indeholdt naturligvis ikke noget ulovligt elektronisk udstyr).
"Jeg er både frustreret og forundret" siger den danske billedhugger, der inden afrejsen til Brasilien havde modtaget positive tilkendegivelser fra parlamentsmedlemmer over et bredt politisk spektrum. "opstillingen af Skamstøtten foran parlamentet har åbenbart modstandere i magtfulde kredse i Brasilien, så det er nok desværre ikke det sidste forsøg på politisk
benspænd vi bliver udsat for" slutter Jens Galschiøt,

Yderligere information om Skamstøtten kan findes på www.aidoh.dk

To the index page of the Brazilian Pillar of Shame | To photos of the Brazilian Pillar of Shame |