Pressemeddelelse 07.04.2000:

Skamstøtten til debat i Brasiliens parlament
Previous press release | Next press release
To the English version of this documentTo the Spanish version of this documentTo the AIDOH Index page

Fredag den 7. april anløb Jens Galschiøts Skamstøtte havnen i Rio de Janeiro. Kunstneren selv kommer til Rio mandag sammen med et filmhold som skal dække opstillingen af denne 'Forbrydelsens Nobelpris' i Brasilien.

Onsdag holdt lederen af oppositionen, senator Heloísa Helena, en tale i parlamentet, hvor hun opfordrede samtlige demokratiske kræfter til at støtte opstillingen af den kontroversielle skulptur midt i søen foran parlamentet. Senatoren pointerede at: "når Nationalkongressen modtager Skamstøtten og opstiller den, er det en symbolsk handling der bevidner at dette parlament ikke er i ledtog med straffriheden", og hun tilføjede: "Straffrihed er en international svøbe som underminerer borgernes menneskerettigheder i såvel fattige som rige lande - uanset religion, hudfarve eller køn. Det er på den baggrund at den danske billedhugger, Jens Galschiøt har skabt Skamstøtten, en otte meter høj skulptur som fungerer som en anklage mod straffriheden. Kunstværket er inspireret af mordet på 19 jordløse landarbejdere i Eldorado de Carajás i Pará den 17. april 1996."

Det er endnu ikke afklaret om der bliver givet tilladelse til at opstille skulpturen på dette markante sted. Men foreløbig glæder den danske kunstner sig over at: "det er lykkedes at skabe så bred en parlamentarisk og folkelig opbakning til at opstille Skamstøtten i Brasilien og dermed sætte fokus på retssikkerheden i Latinamerikas største land."

Den danske gruppe flyver fra Kastrup søndag den 9. kl.19.45 og lander i Rio's lufthavn mandag kl. 7.20 (lokale tider).

To the index page of the Brazilian Pillar of Shame | To photos of the Brazilian Pillar of Shame |
 To a more detailed description of the Pillar of Shame | To an index of the Pillar of Shame in generel

2000: The Pillar of Shame in Brazil
Categories: 2000: The Pillar of Shame in Brazil | Happenings and Art Installations | 1996-?: The Pillar of Shame