Pressemeddelelse fra EU-NGO Platformen

København den 16. september 2002

Social retfærdighed:
Gi' et par mærkesko til en sultende dreng

En gruppe udhungrede, nøgne og barfodede drenge kommer til topmøde i København fra den 22. - 24. september. De kommer for at gøre regeringschefer opmærksomme på voksende globale sociale og økonomiske skævheder. Men de mangler sko. Mens statslederne arbejder for erhvervslivets interesser i større vækst og flere markeder, vokser skellet mellem rige og fattige lande og mellem rige og fattige mennesker. For at symbolisere erhvervslivets interesser i den fattige del af verden, vil drengene bære dyrt fodtøj fra Reebok, Nike og Adidas. Skoene produceres af store vestlige firmaer i de fattigste lande, hvor medarbejderne dårligt har råd til at købe et par almindelige sko for den løn, som de tjener hos firmaerne.

De 25 drenge har rejst Danmark tyndt på deres bare fødder med kampagnen Hungermarchen. Deres fremstikkende ribben, udhulede kinder og tomme blik gør indtryk på danskerne. Og nu er turen kommet til verdens topledere og journalister som mødes til ASEM 4 topmøde i Bella Center mandag og tirsdag. På vej ind til mødet vil lederne fra 25 europæiske og asiatiske lande blive mødt af protesten fra de sultne drenge i dyre sportssko.

Drengene er skabt af kunstneren Jens Galschiøt i kobber og har tidligere stået på blandt andet Rådhuspladsen i København, i Odense og i Århus som en påmindelse om, hvor meget den tredje verden har brug for vores hjælp, mens vi herhjemme skærer ned på u-landsbistanden. Søndag eftermiddag tager de turen fra Holmen til Bella Center for at markere afslutningen på det alternative topmøde arrangeret af asem4people under overskriften Et socialt fokus på globalisering og sikkerhed.

Formålet med NGO-mødet på Holmen og kampagnen er, at få den sociale dimension med på dagsordenen på topmødet i Bella Center. Derfor skal de udhungrede drenge iklædes fodtøj, der symboliserer de rige landes interesser i de fattige lande - og de sko er der brug for nu!

Send brugte Adidas -, Nike-, eller Reeboksko - senest torsdag den 18. september - til:

Jens Galschiøt - Banevænget 22 - 5270 Odense N

For yderligere presseinformation:
Kunstner Jens Galschiøt www.aidoh.dk - tel. 6618 4058
Konsulent i asem4people Peter With - kontor 3536 8858, mobil 2178 4021
Pressemateriale på www.asem4people.dk og fotos på
www.aidoh.dk/photos/photonike-index.htm

Previous

Level Up

2001.05.14: Tore arm of dying boy in the Main Street of Odense. to the English version of this document  to the Danish version of this document   2001: Just do it - Nike sculpture

Additional Information:
Categories: 2001: Just do it - Nike sculpture | Happenings and Art Installations
Themes: Children´s rights | Criticism of companies
Sculptures: Walking Woman No. 2 (big)
Type: Press releases
Dates: 2001 | 19th September 2002
Locations: Odense, Denmark
Co-operators and Helpers: Cityforeningen, Odense
Partners: Asem4people KBH 2002
Related Persons and Entities: NIKE International