Pressemeddelelse 4. maj 2001

Døende dreng på gågaden i Odense

En udhungret sort 12-årige dreng står fra lørdag d. 5. maj i et par funklende nye NIKE sko, midt på Odenses gågade og kikker på de velnærede danske forbrugere, der halser forbi. "Just Do It" står der på den blanke sorte granitsokkel, som står i skærende kontrast til de skinnende hvide Nike sko.

Den ibenholt sorte dreng, der er skabt i poleret bronze, er et næsten sult-æstetisk værk af den kontroversielle fynske billedhugger Jens Galschiøt. "Just Do It" som skulpturen hedder, er lavet for at gøre opmærksom på de produktionsvilkår som vore dyre mærkevarer bliver produceret under i den tredje verden.

Det er overraskende nok Odense Cityforening, der i forbindelse med Odenses Kunst- og Kulturdage står bag opstillingen af denne makabre skulptur midt på Odenses hovedstrøg. "Om Cityforeningen på denne måde har meldt sig i rækken af politiske forbrugere er tvivlsomt", udtaler Jens Galschiøt der har arbejdet i over 3 år på Nike-skulpturen, der skal indgå i en global kampagne om urimelige produktionsforhold i den tredje verden.

Skulpturen bliver for første gang vist for offentligheden på lørdag d. 5. maj kl. 12.30 foran Merlin på Odenses gågade, hvor det odenseanske byrådsmedlem Jesper Kinch vil holde ferniseringstalen. Skulpturen skulle egentlig have været klar allerede til OL i Sydney, hvor Nike var en af hovedsponsorerne, men kunstneren kunne ikke nå det, så nu får danskerne glæde af startskuddet til kampagnen.

"Jeg forsøger med denne 'Just Do It' skulptur at lave en sammenstilling af mærkevarernes livsstils-reklamer, hvor de sammenkobler deres produkter med begreber som frihed og lighed, samtidig med at de foretager en massiv udnyttelse og undertrykkelse af de arbejdere der laver produkterne", siger Galschiøt "F.eks. har en af Nikes mange tv-reklamer følgende ordlyd: "Der er klubber, du ikke kan være medlem af. Kvarterer, du ikke kan bo i. Skoler, du ikke kan komme ind på. Men vejene er altid åbne. Just Do It!". Det var Nikes revolutionære budskab til kunderne. Endda akkompagneret af The Beatles' sang 'Revolution'.

"Nikes Just Do It-image blev en samling fortællinger om sorte sportsstjerner, der gjorde det utænkelige, og brød med raceundertrykkelse og ulighed. Nike byggede altså sit image op omkring afro-amerikanere, der gjorde noget ekstraordinært og revolutionært. En fuldstændig urimelig skamridning af nogle ærefulde begreber, der i denne sammenhæng bliver brugt til at forføre os forbrugere." Slutter Jens Galschiøt.

Galschiøts strategi er at bruge Nikes egne reklamemetoder til at skabe modfortællinger og modbilleder, der fortæller den virkelige historie om Nike og andre mærkevarefirmaer.

Når kunstneren har valgt et anklage Nike er det bl.a. fordi Sportsskotøjsgiganten beskyldes for vold mod arbejdere i Vietnam, vilkårlige fyringer i El Salvador af ansatte, der er for åbenmundede, og lønninger på omkring en dollar om dagen i flere sydøstasiatiske lande. F.eks. siger Tim Connor leder af Australiens Nikewatch-kampagne: "På Nikes tøjfabrikker er der ingen kontrol med arbejdstider. Indonesiske fabriksarbejdere, som jeg har mødt, arbejdede op mod 70 timer om ugen. Det samme er tilfældet i Thailand.

I Vietnam udførte det amerikanske Interfaith Centre for Corporate Responsibility for nylig et studie af arbejdsforholdene på Nikes skofabrikker. Studiet viste bl.a., at det kræver ti timers arbejde at tjene til et kilo kylling eller fire timer at tjene til 12 æg,"

Nikes manglende overholdelse af retten til at danne fagforeninger sker, ifølge Tim Connor, til trods for, at virksomheden har formuleret sin egen adfærdskodeks, hvori det bl.a. hedder, at arbejdernes rettigheder til at danne fagforeninger respekteres.

news_releases/justdoit/140501uk.htmlnews_releases/justdoit/140501.html

Level Up

Next

2001: Just do it - Nike sculpture 2001.05.14: Tore arm of dying boy in the Main Street of Odense. to the English version of this document  to the Danish version of this document  

Additional Information:
Categories: 2001: Just do it - Nike sculpture | Happenings and Art Installations
Themes: Children´s rights | Criticism of companies
Sculptures: Walking Woman No. 2 (big)
Type: Press releases
Dates: 2001 | 4th May 2001
Locations: Odense, Denmark
Co-operators and Helpers: Cityforeningen, Odense
Related Persons and Entities: NIKE International