press release, 02-05-99

Zapatister i Mexico City

En delegation zapatister deltog i opstillingen af en 8 meter høje Skamstøtte foran det mexicanske parlament på Zocaloen, den mest centrale plads i Mexico, som en åben anklage mod den mexicanske stat.

Opstillingen foregik under en af verdens største 1.maj-demonstrationer. Umiddelbart efter at den mexicanske præsident havde holdt tale ved den officielle 1.maj demonstration, blev parlamentspladsen taget i besiddelse af mange hundrede tusinde ikke-regeringstro demonstranter.

Skulpturen blev opstillet af sammenslutningen af de oprindelige indianske folk (CNI) og kulturorganisationen CLETA, som et minde over ofrene for konflikten imellem de oprindelige folk og den mexicanske regering. En konflikt, der blandt mange overgreb fik sin blodigste konsekvens under Acteal-massakren, hvor paramilitære grupper udførte en massakre mod 45 ubevæbnede indianske kvinder, mænd og børn.

Zapatisterne havde foretaget den 2.000 km lange rejse fra Chiapas til Mexico City for at deltage i arbejderbevægelsens 1.maj demonstration. De 20 kvinder og 20 mænd - der havde tildækket ansigtet med deres karakteristiske sorte elefanthuer for ikke at blive genkendt af myndighederne - tog umiddelbart efter deres intog på pladsen opstilling foran Skamstøtten, der netop var blevet rejst. Dagen igennem var der taler, sange og slagråb foran skulpturen med repræsentanter fra CNI, Zapatister og CLETA.

Indianernes krav til den mexicanske regering er udfra et demokratisk synspunkt meget beskedne og basale, som f.eks. retten til selvbestemmelse, egen kultur, uddannelse og retten til den jord, de lever på.

På skulpturen står en inskription – skrevet af den samlede mexicanske indianerbevægelse - med følgende lammende anklage mod den hvide mands værdier:

"De tog vores frugter, de fjernede vore grene, de brændte vor stamme, men de kunne ikke dræbe vore rødder. I 500 år har skruppelløse kræfter uden fædreland ført krig mod vore folk. De har gjort krav på vore resurser og forgrebet sig på vore åndelige værdier. De har forsøgt at underkue, bestikke eller udrydde hele befolkninger"

Skamstøtten er en gave fra den danske kunstner Jens Galschiøt og består af mere end 50 sammenfiltrede kroppe, vredet op i en obelisk. Den indgår i en kæde af skulpturer, som den danske kunstner opstiller globalt for at sætte fokus på overtrædelse af menneskerettighederne. Et skulpturelt opråb, som første gang blev opstillet i Hong Kong for at markere Tiananmen-massakren på demokratibevægelsen i Kina 1989. Skulpturen resulterede i omfattende diskussioner om ytringsfriheden i forbindelse med Kinas overtagelse af Hong Kong. Photos from the making of the Hong Kong Pillar of Shame Photos of the Pillar of Shame in Hong Kong

Den mexicanske Skamstøtte skal stå foran parlamentsbygningen i Mexico City indtil den skal deltage i en teater –og kulturkaravane, der bl.a. skal til provinsen Chiapas.

Fotos og yderligere information kan hentes på internet: www.aidoh.dk   Photos of the Pillar of Shame and the Zapatists demonstration (1st of May) Pictures of the Pillar of Shame

CLETA (Centro Libre de Experimentación Teatral y Artística)
Donato Guerra 7, interior 3
Col. Juárez