Skamstøtten i
Berlin
 
Til minde om massemord og anti-humanisme 1933-1945
Indhold:
Et skulpturelt opråb
ide
Den gyldne platform
Symbolikken
Baggrund
Historiske overvejelser
En 'husker' i historien
Første gang i Hong Kong
Opstilling mod massakrer
Ophavsmanden
Største kunsthappening i Europa
Fokus på dobbeltmoral
Yderligere oplysninger
Et skulpturelt opråb
Den 4. juni 1997 blev der rejst en Skamstøtte i Hong
Kong.
Dermed havde den danske billedhugger Jens Galschiøt sat en kunstmanifestation i
gang som er ved at brede sig ud over jordkloden. Ca. én gang årligt opstilles
en Skamstøtte for at markere et groft overgreb mod humanismen. Støtten er en
otte meter høj mørk skulptur bygget op af over 50 smerteligt forvredne
menneskekroppe.
Monumenter af den kaliber rejses normalt til minde om ’heltegerninger'.
Men her sættes skulpturen ind for at fastholde erindringen om en
skændselsgerning som aldrig må gentage sig. Skamstøtten er en slags Overgrebenes
Nobelpris.
Idé
Den næste Skamstøtte rejses på et centralt sted i Berlin
som et monument over ofrene for den nazistiske terror, en terror som kulminerede
i den systematiserede, industrielle masseudryddelse af mennesker. Vi satser på
at opstille skulpturen i 2002.
Skulpturen er skabt af Jens Galschiøt. Den opstilles på et
fundament af bronze som er blevet skabt af overlevende kz-fanger (og fanger fra
andre interneringssteder), ved at de har indgraveret ca. 10 millioner streger.
Stregerne symboliserer deres myrdede medfanger og andre ofre for
masseudryddelsen. Erindringen om ofrene bliver således en integreret del af
mindesmærket.
Skamstøtten skal ikke ses som et indlæg i den stående
diskussion om et officielt holocaust-monument, men som et personligt udsagn fra
en kunstner i tæt samarbejde med de overlevende ofre. Vi opstiller med andre
ord skulpturen inden for rammerne for vor egen dagsorden. Den bliver et
mindesmærke for alle offergrupper: jøder, sigøjnere, tvangsarbejdere,
Jehovas vidner, homoseksuelle, politiske fanger osv.
Den gyldne platform
Skamstøtten placeres på en kvadratisk platform som måler
10 x 10 m. Platformen dækkes fuldstændigt med gyldne bronzeplader. Ned i disse
ætses 10 millioner streger, én for hvert af ofrene for masseudryddelsen.
Stregerne optræder i grupper på fem, 4 på række og en på tværs, lige som
dem man bruger når man vil tælle noget op. Disse streger vil fylde platformens
areal helt ud.
Overlevende fra dødslejrene tegner de mange millioner
streger på store ark som ved en fotografisk proces overføres til
bronzepladerne. På denne måde nærmest mejsler de deres medfangers skæbne ned
i pladen, som et vidnesbyrd fra historiens dyb som på denne måde videregives
til fremtidens børn. Hver af de tidligere fanger ’underskriver’ med
fangenummeret, navnet på kz-lejren og det symbol den pågældende bar i lejren,
på jakken eller brændemærket på huden (symboler som markerede de forskellige
kategorier: jøder, sigøjnere, homoseksuelle osv.). Stregernes monotoni bliver
kun afbrudt af disse ’underskrifter’.
På hvert ark er der plads til 10.000 streger. Det kan være
en vanskelig opgave at sætte så mange streger, hvis man har et svigtende
helbred eller stive fingre. Men arbejdet kan gøres overkommeligt, ved at den
tidligere kz-fange udfylder arket sammen med en yngre person, f.eks. et
familiemedlem. Netop det at gamle og unge udfører arbejdet sammen indeholder en
stærk symbolværdi. Derved bliver det understreget at erfaringerne fra fortiden
gives videre til de yngre generationer.
Symbolikken
Monumentets symbolik kan tolkes på utallige måder, alt
efter den enkelte beskuers forudsætninger. Her er nogle bud på mulige
tolkninger:
Platformens og stregernes symbolik
Den store gyldne bronzeplatform vil fremmane forestillingen
om en gravplads, et helligt sted med historisk reference.
Selve planlægningen af indgraveringen af stregerne bringer
en uhyggelig symbolik for dagen. En elementær beregning viser, at hvis der kan
indgraveres én streg i sekundet, vil opgaven tage ca. syv uger, hvis en person
arbejder uden afbrydelse, dag og nat. Så for at gennemføre opgaven inden for
en overskuelig tidsramme er det nødvendigt omhyggeligt at organisere og
systematisere arbejdet, lige som det var tilfældet med den opgave som stregerne
symboliserer: tilintetgørelsen af 10 millioner mennesker.
Navnene på kz-lejrene sætter adresser på stregerne, og
forankrer dermed massemordene geografisk.
Når Skamstøtten stilles på den gyldne platform med de 10
millioner optællingsstreger, knyttes der en direkte forbindelse imellem ofrene
og skulpturen.
Ved at lade tidligere kz-fanger indgravere stregerne bygges
en direkte bro fra fortidens udryddelseslejrene til dette nutidige mindesmærke
over ofrene.
De overlevende mejsler næsten i ordets bogstavelige
betydning erindringen om deres medfangers skæbne. For hver streg vil der
symbolsk komme til at stå Vi glemmer dig ikke!
De mange millioner streger visualiserer på én gang det
ufattelige antal af døde og den kyniske og industrielle måde hvorpå
masseudryddelsen var sat i system: én streg for hver ’veludført’
tilintetgørelse, som om det var en optælling af kartofler.
Fangenummeret og symbolet som afbryder stregernes monotoni
sætter på en gang fokus på et enkelt individs skæbne og udtrykker den
kyniske kategorisering og nummerering af mennesker, som var det kreaturer.
Når den der ridser stregerne underskriver med fangenummer og
symbol, kommer det til at fremstå som et autentisk vidnesbyrd fra et øjenvidne
som selv har oplevet barbariet på egen krop.
Skulpturens symbolik
Ved at opstille Skamstøtten som monument for Nazi-tidens
masseudryddelse, inddrager vi vor egen kulturkreds i den kæde af forbrydelser
mod humanismen som skulpturen skal repræsentere. Afskyen og den negative kraft
fra denne kolossale forbrydelse bruges dermed offensivt til at minde os om hvad
fravalg af moral og anstændighed kan føre til.
Når Skamstøtten opstilles i et netværk af skulpturer for
at markere overgreb rundt omkring på kloden, kædes tilsyneladende helt
forskellige begivenheder sammen. F.eks. udtrykker skulpturen symbolsk, at de
mekanismer der i Tyskland førte til oppiskning af et ubændigt had mod visse
grupper med massemord til følge, har meget tilfælles med de mekanismer som på
Balkan har ført til massakrer og etnisk udrensning.
Ved hver opstilling bliver skulpturen opladet med nye
symbolværdier. I Hong Kong blev skulpturen et symbol på kampen for de
borgerlige frihedsrettigheder. Opstillingen i Berlin føjer endnu et symbol til:
menneskeforagt og den kynisk planlagte industrielle masseudryddelse, begrundet i
videnskabens og rationalitetens logik.
Ved at gøre Skamstøtten til et symbol på masseudryddelsen
bruger vi vor egen civilisations største forbrydelse til at minde om hvor langt
civiliserede mennesker kan være parate til at gå i videnskabens og
rationalitetens navn. Når en civilisation vælger at give køb på det
humanistiske menneskesyn, fører det uvægerligt til afstumpethed og moralsk
fordærv.
Skulpturens opbygning af forvredne menneskekroppe,
symboliserer fornedrelsen, dekvalificeringen og manglen på respekt for det
enkelte menneskelige individ.
Skamstøttens arkitektur med menneskekroppe der er
sammenpresset i en trekant leder tankerne hen på det syn som mødte beskueren
når gaskamrene blev åbnet efter en gasning. Da lå ligene nogle gange på
denne måde, presset sammen i det ene hjørne hvor der var et hul som ofrene
troede man kunne trække vejret igennem. Alle prøvede at komme op til hullet
for at få luft.
Baggrund
Nazi-regimets masseudryddelse af uønskede individer
fremstår som den største forbrydelse i menneskehedens historie - en
forbrydelse som er unik i kraft af sin organiserede, industrielle planlægning.
Det er en forbrydelse som fremtræder som et produkt af den europæiske
civilisation, og som havde sit udspring i Europas hjerte. Planlægningen og
organiseringen udgik fra Tyskland, et land som blev anset for højt civiliseret
og som havde frembragt nogle af de mest betydelige skikkelser i Europas
åndshistorie: komponister, digtere, filosoffer osv. Det var i dette centrum for
europæisk kultur og humanisme at vor Indre Svinehund fandt føde og
udklækkedes som en dæmon, som med forbløffende fart voksede sig stor og
mægtig. Resultatet blev en forbrydelse uden fortilfælde, en forbrydelse som
kom til at chokere samtiden og især eftertiden.
Det var en dæmon
som søgte - og i stor udstrækning nåede - sine mål i
kraft af en djævelsk blanding af det emotionelle og det rationelle:
oppiskning af et ubændigt had som blev instrumentaliseret gennem en iskold
kalkule på et rationelt, videnskabeligt grundlag.
som fandt genklang i det tyske folk og vakte beundring i
brede kredse i det øvrige Europa.
som mente på videnskabeligt grundlag at kunne sortere
mennesker i A-, B- og C-individer. Den ’forskning’ som lå til grund for
sorteringen nød stor anseelse, også i andre lande, hvor den dannede grundlag
for en racehygiejnisk praksis, f.eks. tvangssterilisering af afvigere. Denne
praksis blev i samtiden anset for ’progressiv’.
som mente at menneskeheden kun skulle bestå af de genetisk
rene og stærke, mens de andre blev betragtet som affald, med mindre de kunne
anvendes til medicinske forsøg.
som på rationalitetens og videnskabens grundlag opbyggede
en masseudryddelsesmaskine der skulle udrense Europa genetisk - et stykke ’ingeniørkunst’
som formåede at tilintetgøre 10 millioner mennesker.
som fik opbygget en indoktrinerings- og propaganda-maskine
af uhyrlige dimensioner. Maskinen udspyede en hadefuld agitation, som med den
tyske socialdemokrat Kurt Schuhmachers ord var ’en permanent appel til den
indre svinehund i mennesket’. Størstedelen af befolkningen blev
hjernevasket til at betragte visse grupper som folkefjender og skadedyr, der
nådeløst skulle bekæmpes.
som v.hj.a. et frygtindgydende terror-apparat fik skræmt
mindretallet af rettænkende humanister, så de ikke turde gøre indsigelse
mod overgrebene.
som voksede sig stærk, fordi alt for mange, både i og
uden for Tyskland, forsømte at bekæmpe den i tide, mens det endnu kunne
gøres uden særlige omkostninger.
Den europæiske civilisation bygger på den franske
revolutions idealer om frihed, lighed og broderskab. Civilisationens grundlag er
humanismen, men den bærer også sin modpol i sig. Det er denne antihumane kim
som i nazismens skikkelse kom til fuld udfoldelse.
Derfor skal Skamstøtten opstilles i Berlin, Europas nye
hjerte, for at minde os om at vores dæmoniske side, den Indre Svinehund, aldrig
må tage overhånd igen, så den tager magten over hele befolkninger.
Historiske overvejelser
Både blandt faghistorikere og lægfolk findes der to
hovedretninger i vurderingen af årsagerne til masseudryddelsen under nazismen.
Den ene anskuer mellemkrigstidens udvikling i Tyskland som en undtagelse – en
unormal afvigelse i Europas generelle udvikling i retning mod demokrati og
større humanitet. Afvigelsen beror angiveligt på en helt speciel tysk
tradition, og måske også på den særegne tyske folkesjæl (karakteriseret ved
egenskaber som herrefolksmentalitet, aggressivitet, blind lydighed og
autoritetstro), som dermed får hele skylden for tragedien.
Den anden hovedretning ser udviklingen i Tyskland som
kulminationen af en generel tendens i samtiden i retning mod totalitære
styreformer. Rundt omkring i Europa skød totalitære regimer op som paddehatte
- regimer som mere eller mindre markant byggede på fascistisk ideologi. Selv i
tilsyneladende rodfæstede demokratier fik autoritære og fascistiske
bevægelser vind i seglene. I flere lande med solid demokratisk tradition var
der i brede kredse af befolkningen en ikke ringe sympati - eller ligefrem
beundring - for de nye autoritære regimers effektivitet m.h.t. at organisere
tilsyneladende harmoniske og velordnede samfund.
Spørgsmålet har i årtier givet anledning til lidenskabelig
diskussion. Bølgerne går højt, ikke kun blandt faghistorikere, men også i
den offentlige debat. Det skyldes utvivlsomt en fornemmelse af at tolkningen af
fortiden har stærke implikationer for vores håndtering af nutiden. Vurderingen
af årsagerne til masseudryddelsen er uløseligt forbundet med spørgsmålet om
ansvar og skyld, og dermed spørgsmålet: hvem skal lære hvad af historien?
Tilhængerne af sidstnævnte tese (Tysklands historie set som
normalitet) beskyldes undertiden for at ville ’relativere’ massemordet og
benægte dets enestående karakter og derved ødelægge muligheden for at
nutiden kan lære af historien. I modsætning hertil mener kunstneren, at drage
lære af historien kan man kun ved at erkende de alment menneskelige svagheder
som muliggjorde barbariet og dermed påtage sig sin del af det fælles ansvar.
Derimod vil en forklaringsmodel som tager udgangspunkt i den særegne tyske
folkesjæl, ikke engang for tyskerne selv, være et brugbart grundlag for at
drage lære af historien.
Historien om masseudryddelsen har på én gang almene og
specifikke træk. De psykologiske mekanismer som førte frem til den uhyrlige
forbrydelse er alment menneskelige, men den konkrete udførelse blev organiseret
af tyske ledere med bred støtte i den tyske befolkning. Den tyske nation kan
derfor ikke unddrage sig sit særlige ansvar.
Denne måde at anskue masseudryddelsen på, indebærer det at
Skamstøtten sættes ind som en civilisationskritik, så læren af katastrofen
føres op til i dag. Hvis ikke vi som medlemmer af den europæiske civilisation
tager ansvar for vores Indre Svinehund, kan det få skæbnesvangre konsekvenser
for fremtidens valg. Vi må indse, at hvis vi slipper visse tendenser i vor
psyke løs og giver næring til vor Indre Svinehund, kan det ende med en ny
katastrofe. Kun ved at tage ansvaret for fortiden kan vi forpligte os på
fremtiden.
En ’husker’ i
historien
Vor erindring bliver stadig kortere fordi vores bevidsthed
overbebyrdes af mediernes uafladelige informationsstrøm. Liglugten og døden er
forduftet så snart billederne er flimret væk. Her er det Skamstøttens opgave
at fastholde erindringen om overgrebet og dets ofre - at fungere som en ’husker’
i historien.
Netop i kraft af at skulpturen indgår i et
verdensomspændende netværk af lignende skulpturer, lades den med en meget
stærk symbolik som gør det svært at fortrænge de overgreb, den skal
symbolisere.
Første gang i Hong Kong
I november 1996 blev den første Skamstøtte præsenteret for
verdensoffentligheden. Det skete på FAOs topmøde i Rom, hvor den kom til at
fungere som et symbol på konferencen for NGOer (Non Government Organizations).
Den 4. juni ’97 blev projektet sat i gang. Det skete da
55.000 mennesker samledes i Victoria Park i Hong Kong for med tændte stearinlys
at mindes massakren i Beijing i ’89. Her var Skamstøtten midtpunktet for
højtideligheden. Herefter opstilledes den på skift på alle syv universiteter,
indtil den 4. juni ’98, hvor den igen dannede midtpunkt for højtideligheden i
Victoria Park. Efter årelangt tovtrækkeri med myndighederne ser det nu ud til
at Skamstøtten endelig har fundet ’hvile’ på Hong Kong Universitet.
Åben anklage mod regimet
Ved at opstille Skamstøtten i Hong Kong lige før
genforeningen med Kina 1. juli, er det lykkedes at få den anbragt på kinesisk
territorium. Her står skulpturen en som en åben anklage mod de gamle mænds
regime i Beijing. Den er med til at afprøve magthavernes løfter om at
respektere menneskerettighederne og ytringsfriheden i Hong Kong.
Opstilling mod massakrer
Den anden Skamstøtte blev opstillet Mexico i foråret 1999
som en anklage mod regeringens håndtering af konflikten med den indfødte
befolkning. Denne konflikt fik en uhyggelig aktualitet den 22. december 1997, da
45 mennesker blev dræbt i landsbyen Acteal ved en koldblodig massakre.
I foråret 2000 opstillede vi en Skamstøtte i Brasilien for
at markere en massakre mod jordløse landarbejdere.
Ophavsmanden
Skamstøtten er skabt af den danske billedhugger Jens
Galschiøt. Han er født 1954 og bor i Odense med sin kone og tre børn. Har
udstillet i Danmark, Grønland, Belgien, Brasilien, England, Frankrig, Italien,
Kina, Mexico, Schweiz, Spanien, Tjekkiet og Tyskland. Galschiøt sætter sin
kunst ind til forsvar for vort samfunds etiske værdigrundlag, uden skelen til
politiske, religiøse og økonomiske interesser.
Kunstneren finansierer selv sine kunst-manifestationer ved
salg af sine ’konventionelle’ skulpturer i kobber og bronze. Desuden
støttes han i begrænset omfang af filantropiske fonde.
Projekterne udføres ved hjælp af ulønnet arbejdskraft. Den
frivillige indsats understreger vort fælles ansvar for klodens sociale og
økologiske udvikling. Dette ansvar skal ikke kun overlades til politikere,
eksperter, kunstnere etc.
Største
kunsthappening i Europa
Sådan beskrev pressen Min Indre Svinehund som
Galschiøt gennemførte i ’93. I 20 storbyer blev der uden myndighedernes
vidende opstillet en skulptur af et svin i menneskeklæder som symbol på den
stigende racisme.
Fokus på dobbeltmoral
Galschiøt har ofte været akkrediteret som NGO på
internationale konferencer, bl.a. på FNs sociale topmøde i København ’95.
Her arrangerede han happeningen Den Stille Død for at sætte fokus på
den rige verdens dobbeltmoral. Vi betragter individets ret til livet som
ukrænkeligt samtidig med at vi tillader en global ubalance som hvert år har
millioner af børn som ofre.
750 børnedukker (i alt 15 t) blev ophængt i det offentlige
rum og der blev uddelt 13.000.000 ’værdibeviser', ét for hvert barn som
hvert år dør af sult og let helbredelige sygdomme.
Yderligere oplysninger
samt en masse billeder kan findes på vores Internet-side: www.aidoh.dk
eller hos
Jens Galschiøt
Banevænget 22 - 5270 Odense N
Tlf.: 6618 4058 - Privat: 6614 4038
Fax: 6618 4158
E-mail: aidoh@aidoh.dk
eller hos
international sekretær Vagn Frausing
Privat tlf.: 6615 4506
|