Pressemeddelelse, 17. april 2001:

Den 10ende plage over hovedstaden

Foran Københavns Fondsbørs (kl. 15.00), i Valby (kl. 16.30) og Bagsværd (kl.17.30) vil Jens Galschiøt onsdag lave sine foreløbige sidste blodofre i Danmark. Han tapper blodet på stedet og med det vil han male navnene på de to danske medicinalfirmaer Lundbeck og Novo, på store guldindrammede lærreder tapetseret med tusindvis af rigtige dollarsedler. Senere på dagen (kl. 18.45) vil Galschiøt gentage ritualet på H.C. Ørstedsinstituttet, hvor dagbladet Information arrangerer et offentligt møde med bl.a. Novo´s direktør. Der vil han opstille de foreløbige 7 store malerier.

Klik her for at se fotos

Denne lidt bizarre performance har fået sit navn Den 10ende Plage efter Det Gamle Testamentes fortælling om Egyptens 10 plager, hvor Gud straffer egypterne ved at tage alle førstefødte, men spare israelitterne som har sat mærker med lammeblod på deres dørkarme. Baggrunden er at de to danske firmaer er involveret i en retssag imod Sydafrika om patentrettighederne til medicin. Håndhævelsen af disse rettigheder vil, ifølge kunstneren, fratage de fattige lande mulighederne for at købe billig kopimedicin, og millioner af mennesker må dø af aids og andre sygdomme. "Medicinalindustrien har overtaget Guds rolle som helbredende og beskyttende kraft, men de vil kun sætte deres mærke på døren hos folk, der har penge. De vil ikke tage det etiske ansvar der følger med at have et medicinalprodukt, der kan redde millioner af mennesker." udtaler kunstneren.

Galschiøt startede sin kunststafet allerede i påsken, ved skærtorsdag at åbne en større kunstudstilling på Børkop Vandmølle med at tappe blod og bemale de første to lærreder. Langfredag fortsatte han med bemaling af yderligere to lærreder foran Domkirken i Odense og vil altså nu afslutte foran Fondsbørsen, Novo´s og Lundbeck´s fabrikker med finale på H.C. Ørstedsinstituttet.

Når kunsthappeningen når sin foreløbige afslutning i Danmark onsdag d. 18. april, er det fordi retssagen imod Sydafrika netop starter på denne dag i Pretoria. Efter Danmark skal de 10 store lærreder på turne i Europa og USA hvor aktivister vil gentage ritualet og med deres eget blod skrive navnene på landets medicinalfirmaer der er indblandet i retssagen. Efter turneen vil der være skrevet i alt 39 navne på hver af de 10 malerier, der bare i dollarsedler har kostet kunstneren 20.000 kr.

Det var oprindeligt meningen at malerierne skulle være fløjet direkte til Sydafrika og deltage i retssagen, men p.g.a. toldproblemer er tidsplanen blevet forskubbet.

Onsdagens tidsplan ser således ud:

15.00 Københavns Fondsbørs, Nikolaj Plads 6, København K

16.30 Novo Nordisk, Novo Allé 1, Bagsværd

17.30 Lundbeck, Ottiliavej 9, Valby

18.45 H.C. Ørstedsinstituttet, auditorium nr. 1, Universitetsparken 5, Østerbro

Galschiøt kan på turen kontaktes på mobil 5160 3179

Baggrund

(Pressemeddelelse, 6. april 2001)

Blodoffer

Menneskeblod, Biblen og tusindvis af rigtige amerikanske dollars indgår i Jens Galschiøts nye internationale happening, Den 10ende Plage, der igangsættes i påsken i Danmark. Den skal sætte fokus på medicinalindustriens ret til at bestemme over menneskers liv. Jens Galschiøt er kendt og berygtet for sine provokerende happeninger, der sætter gang i diskussionen om verdens ubalance. Den nye ’plage’ ser ud til at leve op til de foregående projekters radikalitet og medieomtale.

Der er hektisk aktivitet på kunstnerens værksted i Odense. Her er man i gang med at spænde 10 store lærreder af form som døre op på kraftige, rustikke rammer beklædt med bladguld. Fra Nationalbanken i New York, har de fået tilsendt 2500 originale dollarsedler, der flyder rundt på værkstedet. De skal klæbes op på lærrederne som et tapet. Nogle af sedlerne er anbragt, så de danner teksten In God We Trust.

Den 10ende Plage knytter an til den bibelske fortælling om at Gud udsatte egypterne for 10 plager for at få dem til at frigive israelitterne. I den 10ende plage lader han dødsengelen gå igennem Egypten. Alle førstefødte dør, ingen bliver skånet, undtagen israelitterne der har slagtet lam og smurt blodet på døren, fortæller kunstneren og fortsætter: "Det er dette ritual jeg vil gentage, men da vi ikke kan bruge lammeblod, pga. mund- og klovsygen, bruger vi menneskeblod. Jeg vil med blodet skrive navnene på de medicinalfirmaer, der har anlagt retssag omkring patentrettighederne i Sydafrika, på disse 10 tavler. Medicinalindustrien har overtaget Guds rolle som helbredende og beskyttende kraft, men de vil kun sætte deres mærke på døren hos folk, der har penge. De vil ikke tage det etiske ansvar der følger med at have et medicinalprodukt, der kan redde millioner af mennesker."

Når kunstneren netop har valgt, at starte sin stafet-happening i påsken er det fordi, at det netop var i påsken, at Guds dødsengel gik igennem Egypten. De kristne har overtaget ritualet fra jøderne med at slagte og spise lam i denne periode. De lader dog slagtningen af påskelammet symbolisere Jesus.

Yderligere oplysning kan fås:

hos kunstneren
på tlf. 6618 4058 (værksted)
6614 4038 (privat)
5160 3179 (mobil)
Banevænget 22
5270 Odense N
E-mail: aidoh@aidoh.dk

Fotos og information vil løbende kunne findes her

Faktuelle oplysninger om retssagen kan fås hos

Læger Uden Grænser på www.msf.dk
og Ulandsorganisationen Ibis på www.ibis.dk