Indkøbskurven er tom.
Galleri Galschiøt
Reportage & Debat

Reportage fra billedhuggeren Jens Galschiøts galleri.

Galleri Galschiøt

Reportage af Christian A. S. Aahauge

6. marts 2015

For nogen er navnet Jens Galschiøt måske lig med provokatorisk kunst. For andre ringer der først en klokke, hvis man nævner værker som ”Skamstøtten”, ”Min Indre Svindehund”, ”Hungermarchen” eller ”Survival of the Fattest”. Måske kender man ham kun, som ham der satte H.C. Andersens hoved på en nøgen kvindetorso. Jeg tog ud for at besøge Galleri Galschiøt, der ligger i det nordlige Odense – et besøg der blev præget af fascination og reflektering.

Da jeg træder ind ad døren, bliver jeg mødt med en varm velkomst af Jens Galschiøt, der forinden har siddet bag en skærm på kontoret. Han byder på kaffe og giver mig selv en guidet tur. Sammen går vi ind i galleriets 700kvm store værkstedsdel, hvor der blandt andet er en afdeling for voksmodellering – processen inden støbning – samt et kæmpe nedsænkningskar til galvanisk kobberstøbning.

Værkstedet har en dobbeltfunktion, da man ud over at kunne få indblik i hvordan processerne bag støberiet fungerer, også har muligheden for at se både færdige og ufærdige værker. Overalt hænger og står der udkast eller idéer, samt ting som er blevet til overs fra forskellige projekter. Havde galleriet kun bestået af værkstedet var jeg ikke gået skuffet hjem, for det havde været nemt blot at fortabe sig i virvarret af skulpturer, og den kunstneriske uorden der her hersker.

Foto: Christian A. S. Aahauge.

Foto: Christian A. S. Aahauge.

Foto: Christian A. S. Aahauge.

Italesættelse og refleksion i kunsten

I værkstedet står der en mindre model af det aktuelle værk ”FUNDAMENTALISM”, som netop nu kan ses på udstillingen Abrahams Børn, på Silkeborg Bad. Skulpturen består af over 8.000 kobberstøbte bøger, der stablet som bogstaver, former ordet FUNDAMENTALISM. Den færdige version er omkring 4 meter høj og hvert bogstav er bygget op af enten Det Nye Testamente, Koranen eller Toraen. Jens Galschiøt sætter fokus på de monoteistiske religioners dogmer ved hjælp af de indbyggede skærme, der viser citater fra de tre religioners tekster, og som han selv udtrykker det, viser både de smukke, men også rædsomme sider af religionerne. Når udstilling af skulpturen ophører, er det planen at den skal til Bruxelles, hvor den skal stå i Europaparlamentet.

Foto: Christian A. S. Aahauge.

Har du lyst til at læse mere om udstillingen Abrahams Børn på Silkeborg Bad, kan du trykke på linket her.

Inde i den 400kvm store udstillingshal, der også agerer foredragssal, finder man både ældre og nyere skulpturer skabt af Jens Galschiøt selv, men også malerier som er udlånt til galleriet. Blandt skulpturerne er der specielt to, der vækker min interesse og fascination. Den første skulptur er stadig i skabelsesstadiet, men man kan allerede nu få et godt indtryk af, hvordan det endelige værk kommer til at se ud når det er færdigt i dets 50 meters længde. Værket står til skue under arbejdstitlen ”550+1”, og navnet er en henvisning til de 550 nøgne mandlige underkroppe, der står i kø for at forlyste sig med kvinden for enden af rækken. Således sætter kunstneren fokus på det alvorlige emne omkring prostitution.

Som i en kø ved iskiosken en varm sommerdag, står de forventningsfulde mænd og venter på, at de kan tage for sig af godterne – som var det en selvfølge. Jens Galschiøt selv siger, at det er en kommentar til den arbejdsbyrde en nigeriansk kvinde, som er tvunget ind i prostitution, står over for i løbet af et år – en kommentar på det perverse i den seksuelle akt, hvor alt andet end kød mod kød er ligegyldigt. For mig, var det en ekstremt uhyggelig visualisering af noget vi alle kender til, men de færreste af os måske har lyst til at tænke på. Jeg opfattede den lange række af mænd som en fortælling, der til sidst munder ud i en pointe: en kvindekrop, der er gjort til objekt. Selvom skulpturen omhandler prostitution – og dette må være værkets vigtigste budskab – ligger der så meget mere i den, end blot ét emne. For selv ser jeg muligheden for en perspektivering, til menneskets udnyttelse af jorden.

Foto: Christian A. S. Aahauge.

Netop emnet omkring menneskets udnyttelse af jorden, bringer os til den næste skulptur, der ligesom den forrige også er i et tidligt stadie, går under titlen ”Unbearable”. Denne forestiller en graf for klimaets udvikling gennem tiden, men med et twist. På skulpturens prototype begynder grafen med år 1600, hvor den følger en lav lige linje op til år 1900, og derved tidspunktet omkring industrialiseringen, hvor kurven stiger brat. På toppen af kurven, er der spiddet en isbjørn og endnu engang ligger der et aktuelt budskab bag kunsten. På den ene side, er det igen en vild og skræmmende måde at sætte fokus på en debat, men samtidigt er det en helt fantastisk visualisering. For Jens handler det om at skabe billeder, der indprenter sig i folks bevidsthed – stærke billeder man ikke glemmer. Selvom skulpturen lige nu blot er en lille udgave, har den allerede gjort stort indtryk på mig, og jeg ser frem til at se den i fuld størrelse. Jens Galschiøt er netop i gang med at undersøge muligheden for en crowd funding, der skal skabe bevidsthed omkring klima-problematikken og samtidig rejse penge til skulpturen. Målet er, at den skal stilles op i Paris under COP21 senere på året.

Foto: Christian A. S. Aahauge.

Foto: Christian A. S. Aahauge.

Mere end et galleri

Galleri Galschiøt huser, ud over værksted og udstillingshal, også en lille butik, hvor man kan købe skulpturer samt smykker i bronze og sølv, der alle er udfærdiget i værkstedet. Bag bygningen finder man galleriets skulpturpark, hvor man blandt andet kan se den otte meter høje skamstøtte, dele af værket ”Cocoon” som blev udstillet på Verdensudstillingen i Sevilla i 1992, og mange andre imponerende og tankevækkende skulpturer. Har man lyst til mere end blot at iagttage de flotte værker, kan man prøve sine kreative kræfter af i en af de mange workshops der udbydes af galleriet.

Mit besøg i Galleri Galschiøt varede et par timer, men jeg ved at jeg kunne have brugt længere tid på at udforske stedet. En af de ting, som også gjorde besøget fantastisk, var den entusiasme som Jens Galschiøt lægger i sin forklaring af skulpturer og idéerne bag kunsten. Der er ikke noget der er hemmeligt, og stiller man et spørgsmål er svaret pinligt ærligt. Derfor, skal der herfra lyde en opfordring til læseren om at tage sig tid til at besøge galleriet, der har åbent alle hverdage fra 09.00-17.00, og søndag fra 12.00-16.00.

Har du lyst til at læse mere om Galleri Galschiøt, kan du trykke på linket her.

Eksterne links

Galleri Galschiøts hjemmeside: http://www.gallerigalschiot.dk/

Silkeborg Bads hjemmeside: http://www.silkeborgbad.dk/

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Ingen kommentar mulig