SMYKKE SMEDEN
GALLERI GALSCHIØT - SMYKKESMEDEN -
SKULPTURSTØBERIET - VÆRKSTEDET
Jens Galschiøt - Banevænget 22 - DK-5270 Odense N - Tel.: 6618 4058 – Fax: 6618 4158 - E-mail:
Beskrivelse af aktiverings- og forrevalideringstilbud
på
Galleri Galschiøt
Jens Galschiøts værksted og galleri er
normalt kendt for at lave kostbare bronze-skulpturer og kunstmanifestationer
over hele verden. Men hvad mange ikke ved, er at vi i over 25 år også har haft et
socialt rehabiliterings-projekt som en del af værkstedet.
Beskrivelse af aktiverings-
og forrevalideringstilbud
Projektet ledes af Jens Galschiøt, der er uddannet klejnsmed, selvlært
billedhugger / sølvsmed og har 27 års erfaring i arbejdet med aktivering,
jobtræning og afklaring af bistandsklienter. Projektet har haft et formaliseret
samarbejde med Odense og andre kommuner gennem de sidste 25 år.
Vi har til huse i nogle store
fabrikshaller i Odense N. Det er et værksted som bugner af allehånde kulturelle
aktiviteter.
Smykkeværksted: Vi fremstiller og designer smykker helt
fra den første voksklump til det helt færdige smykke i sterlingsølv eller
bronze.
Støberi: Billedhuggerværksted, der støber og
klargør bronzeskulpturer og vandkunste. Disse skulpturer udstilles på
gallerier og kunstmuseer.
Kunsthappeninger og kunstinstallationer: I forbindelse med vores trang til at
blande os i diskussionerne om verdens globale og lokale ubalance, er vi
involveret i en del større kulturprojekter og kunsthappeninger.
Galleri Galschiøt: Her udstiller vi egne og andres værker.
Ligeledes bliver galleriet brugt til meget andet end udstillinger, så som
teaterforestillinger, div. arrangementer, foredrag m.m.
Gennem konkret håndværksmæssig produktion
af kunst tilbyder vi at tage os af socialpædagogisk jobtræning og
erhvervsafklaring for Odense og andre kommuner. Vores tilbud er at
erhvervsmodne og jobvurdere socialt belastede og
sårbare klienter.
Vi arbejder på:
-
At hjælpe
og støtte klienterne til erhvervsmæssig såvel som personlig afklaring.
-
At styrke deltagernes
motivation og hjælpe klienten til at udvikle ansvarlighed og at tage ansvar for
eget liv, hvor målet er at blive selvforsørgende.
-
At afklare,
styrke og skabe grobund for klienternes deltagelse i samfundet.
-
At hjælpe
klienten til at finde sin egen rolle i samfundet.
-
At understøtte
klientens personlige udvikling.
-
At understøtte og
følge klienterne, til de er parate til at gå direkte ud i arbejde eller
uddannelse med henblik på senere selvforsørgelse.
Målgruppen
Projektet er velegnet til både kvinder og mænd, og vi tilstræber
en ligelig fordeling mellem kønnene.
-
Aldersgruppe: 14 år
(vi etablerer skoleundervisning efter behov) og opefter. Gennemsnitsalderen
plejer at ligge sidst i 20erne med elever fra 15 til 50 år.
-
Klienter der skal jobtrænes eller jobvurderes.
-
Socialt velfungerende
revalidender med fysiske problemer.
-
Klienter med sociale,
psykiske og eksistentielle problemer.
-
Klienter der har udtalte
vanskeligheder med at fastholde/opnå et tilhørsforhold til arbejdsmarkedet
eller til en uddannelsesinstitution.
-
Klienter der har brug
for et lille, tæt, engageret miljø for at kunne udvikle sig og lære egne resurser
at kende.
-
Klienter med mindre misbrugsproblemer,
der har taget de første skridt selv og har gennemgået en afgiftning og har
brug for social støtte for at komme videre.
-
Klienter som af en
eller anden grund ikke passer ind i kommunens andre jobtræningsforanstaltninger.
-
Vi er især gode til unge med eksistentielle problemer, selvskadende adfærd eller depressioner. Netop denne
gruppe profiterer af vores kunstneriske absenterende og åbne miljø.
-
Vi er ikke gode til klienter med massive misbrugs problemer
eller som er kriminelle eller
har udad reagerende adfærd, der
kræver et meget kontrollerende miljø med faste rammer.
-
Fremstilling og design
af smykker helt fra den første voksklump til det færdige smykke i sterlingsølv
og bronze.
-
Billedhuggerværksted,
der støber og klargør bronzeskulpturer og vandkunste. Større og mindre stålkonstruktioner.
-
Konkrete praktiske
gøremål i forbindelse med kunstinstallationer og happeninger.
-
Konkrete praktiske
gøremål i forbindelse med vores galleri. Galleriet bliver brugt til meget andet
end udstillinger - så som teaterforestillinger, div. arrangementer, foredrag
m.m. Medarbejderne indgår i det praktiske arbejde omkring disse arrangementer.
-
Administration,
kontorarbejde og edb-behandling.
-
En del af værkstedets
aktiviteter, består i almindelig rengøring, oprydning og vedligeholdelse af
stedet samt anlægsarbejde og almindelig pedelvirksomhed.
-
Korterevarende
udlandsrejser kan indgå i opholdet.
Værkstedets generelle pædagogiske holdning
er:
- At det vigtigste i et hvert
menneskes liv er at tage ansvar for sin egen udvikling og liv.
Vi mener:
- At mange
sociale problemer opstår, fordi det enkelte menneske - ’klienten’ - aldrig har
nået at udvikle voksenansvarlighed f.eks. i overgangen fra barn til voksen
eller fordi de på et eller andet tidspunkt i deres liv har opgivet og overladt
ansvaret til andre.
Årsagerne kan være mangfoldige eksempelvis:
-
Tidlig skadet i
forbindelse med omsorgssvigt og andre traumatiske oplevelser.
-
Indlæringsvanskeligheder,
marginalisering i opvæksten.
-
Fysiske / psykiske
problemer, depression, ADHD, selvskadende adfærd, stress, o.l.
-
Opvækst i miljøer, der
altid har overladt ansvaret til andre.
-
Årelang passiv
forsørgelse, hvor socialrådgivere og socialforvaltningen har fået
forældrerollen og derfor ufrivilligt har fastholdt klienten i en barnerolle,
hvor forpligtelser ikke er gældende.
-
Pludselig opståede
personlige kriser hvor livet er blevet for ubærligt til at tage ansvar
for.
Vores mål er:
at vi kan få deltagerne til selv at overtage styringen og ansvaret
i alle livets gøremål for derved at frigøre resurser til at håndtere og
fastholde et uddannelsesforløb, erhvervsarbejde, løse familiemæssige og
personlige konflikter etc. Det er i høj grad elevernes selvforståelse, der
fastholder dem som sociale klienter.
Metoden til dette er individuel, for at
blive behandlet ens, skal man behandles forskelligt kendetegnende ved at:
-
Vi har skabt et kollektivt, accepterende og udfordrende arbejdsmiljø. Alles deltagelse og ansvar overfor såvel arbejdsmæssig
og personlig involvering ligger som et massivt krav, med vidtgående
hensynstagen til den enkeltes resurser og evner.
-
Vi er et åbent produktivt miljø, hvor alle deltager på lige fod. Eleverne bliver inddraget i alle processer fra
fejning af værkstedet, rundvisning af besøgende, til edb-kendskab og
administrativt arbejde. Derigennem får de afprøvet deres forskellige resurser,
der senere kan danne grundlag for erhvervsvalg.
-
Projektets aktiviteter medfører at medarbejderne og
eleverne på værkstedet bliver inddraget i
en mængde almene problemstillinger om, hvordan verden og vores samfund
fungerer. Racismediskussioner, vækstfilosofi kontra
forureningsdiskussioner, den globale sociale virkelighed, udenrigspolitik,
avislæsning, nyhedsoplysninger etc. Dette giver ofte den enkelte elev en
bevidsthed om, at de tilhører nogle af de mest privilegerede unge på kloden og
at det er op til én selv at bruge de muligheder, der ligger lige for, i stedet
for at forfalde til fatalisme og selvmedlidenhed.
-
De faglige indlæringsprocesser på værkstedet er baseret på det gamle mesterlærerprincip. Deltagerne lærer
håndværket og processen ved at arbejde sammen med, dels kollegaer der har lært
faget og dels værkstedets arbejdsledere. Projektet er tilrettelagt sådan, at
der er et utal af faglige niveauer - fra helt enkle rutineprægede produktioner
til højt specialiserede og tekniske krævende opgaver. Projektdeltagerne får
således mulighed for at arbejde med ting, som de kan overskue og derved udvikle
en basal tillid til egne evner, for derefter at opbygge resurser til at gå i
gang med de mere krævende opgaver.
-
I forbindelse med arbejdet bliver der løbende undervist i mere alment stof, som procentregning – mængdelære,
geometri, svejseteori, sikkerhed, formlære osv. Undervisningen vil som hovedregel
foregå i arbejdssituationer, da mange af vores elever blokerer, hvis de kommer
på skolebænken. Dette gælder dog ikke de skolepligtige elever der modtager
specialundervisning af en folkeskolelærer.
-
Eleverne vil ofte blive mødt med udfordringerne om f.eks. at deltage i kontorarbejdet, selv om de aldrig
har kunnet stave eller håndtere en computer. Indfaldsvinkel til projektet for
den enkelte elev er ikke endegyldig og grænserne er flydende. Elevens ønske har
måske været at komme på kontoret, men vedkommende ender på værkstedet eller
omvendt. Vi har i den forbindelse haft adskillige eksempler på, at eleverne i
denne proces har skiftet erhvervs- eller uddannelsesønske. På den måde lærer vi
eleverne at tænke i muligheder frem for begrænsninger.
-
Værkstedets udadvendte aktiviteter og produktion af kunst, der ligger langt fra, hvad man normalt ville opfatte som
projektarbejde, giver en del præstige for deltagerne. Det betyder at vi ofte
har et samarbejde med deltagernes familie og venner, der kommer og hjælper til
på værkstedet eller deltager i forskellige arrangementer.
-
Nogle af vores elever er belastet af dybtgående psykiske
blokeringer, problemer, tidlige traumatiske
oplevelser, omsorgssvigt, identitetsproblemer m.v. For at understøtte elevernes
udvikling har vi derfor tilknyttet en uddannet gestaltterapeut, der har
årelang erfaring i den typer følsomme og fortrolige samtaler, der skal til for
at klienten kan få afdækket sin situation. Dette tilbud gives til dem vi vurderer,
kan have gavn af det. Det er frivilligt at modtage denne hjælp. Indtil videre
har mellem 30 - 50 % af projektets deltagere gået i terapi. Udgifterne til
terapeuten er ikke budgetlagt som projektudgift, men betales ud af
værkstedets andre midler, da vi ikke er interesseret i at sygeliggøre vores
elever, for at de kan få psykologstøtte.
-
Jens Galschiøt:
Uddannet klejnsmed, selvlært billedhugger og sølvsmed. 27 års erfaring i
arbejdet med aktivering, jobtræning og afklaring af bistandsklienter, 1 1/2 års
efteruddannelse i gestaltterapeutisk behandlingsformer. Har haft et
formaliseret samarbejde med Odense Kommune gennem de sidste 25 år.
-
Kurt Hansen: Uddannet
maler, skibsbygger og smykkesmed. Leder af Odense Kommunes Erhvervstræningsskole
i 15 år og en af de mest erfarne socialpædagoger i Odense. Kurt står for
ledelsen af værkstedet og er sammen med Jens pædagogisk ansvarlig.
-
Vagn Frausing: Taler
og skriver 8 sprog flydende og fungerer som stedets 'udenrigsminister'. Vagn
står for vores udenlandske korrespondance. I forhold til eleverne yder han
støtte til redigering af skriftlige formuleringer.
-
John Bonnesen: Uddannet maskinarbejder, med en kunstterapeutisk
efteruddannelse. John er kunstmaler og er ansvarlig for produktionen af vinglas
og karafler på værkstedet.
-
Søren Lilliendal Hansen:
Ædelmetalstøber, animator, kunstner. Har været i ædelmetal-lære på Galschiøts
bronze- og sølvstøberi.
-
Karsten Schødt Nielsen: i lære som ædelmetalstøber.
Frivillige:
Ud over de fastansatte, vil der være en
del frivillige hjælpere fra ind- og udland som deltager i værkstedets
produktion af kunst.
Eksternt personale
Colette Markus: Uddannet gestaltterapeut med selvstændig
praksis siden 1990. Arbejder med personaletræning, supervision, individuel-
og parterapi. Yderligere oplysning: www.markus.dk
Skolen: Vores undervisningspligtige elver går på
værkstedets skole. Undervisningen foregår med normeringen en lærer til en elev.
Vi ansætter lærer ud fra elevernes behov.
Mange tager 9. og 10. klasse i skolen eller bliver opgraderet til
f.eks. HF/ gymnasium, så de er klar til at tage en uddannelse.
-
Hver 3. måned afholdes
et møde med den enkelte klient, sagsbehandler og projektleder. På dette møde
diskuteres hvordan det går, videre foranstaltninger og mål.
-
Der vil løbende foregå
evaluering med relevante samarbejdspartnere (uddannelses-vejleder, FABU,
praktiksteder, AMU, vores skolelærer og div. behandlingssteder).
Arbejdstiden
-
Deltagerne er indskrevet
37 timer om ugen.
-
Projektet kan i
gennemsnit have 4 - 7 personer indskrevet.
-
Daglig arbejdstid: Kl. 8 - 16 (mandag og tirsdag)
Kl.
8 - 15 (onsdag - fredag).
Frokost og morgenmad
Da vi har observeret
at vores klienter tit ikke får noget ordentlig at spise, serveres der hver dag
en frokost for alle på værkstedet. Ligeledes bliver der købt franskbrød og ost
til morgenmad og der er fri kaffe og te.
Optagelsesterminer
-
Løbende indtag. Ikke
tidsbestemte forløb, men løbende vurdering af projektdeltagernes udbytte af
fortsat ophold i samarbejde med de enkelte socialrådgivere - minimum hvert
kvartal.
-
Deltagerne henvises
direkte fra sagsbehandler til projektet.
-
Indskrivning foregår
gennem en visitation, hvor sagsbehandler og klient og projektleder drøfter opholdets
mål og forventninger. Visitationen foregår på projektet.
Der indgås aftaler for hver enkelt klient (CPR-nr.).
Aftaleformular kan rekvireres hos projektet.
-
Projektets honorar
over 18 år, udgør i alt kr. 2.950 pr. uge (12.685 pr md.).
pr. 1. januar 2009.
-
Honorar børn og unge
(under 18 år) kr. 503 pr kalenderdag omregnet til 15.300 kr. pr md., der er etableret en brugerbetalt skole for denne
gruppe.
-
Der skal påregnes en
personudgift til arbejdstøj, pr. indskrevet deltager. Projektet betaler bus-/togkort der afregnes med kommunen.
-
Projektets honorar
betales månedsvis forud.
-
Ved elevens
uberettigede ophør på projektet modtages honorar for løbende måned + 30 dage.
Hver den 20. i måneden fremsendes regning til klientens
sagsbehandler til anvisning den 1. i måneden.
Beløbet
bedes indsat på
Smykkesmedens
konto:
Danske
Bank, Flakhaven
5000 Odense C
Reg. nr. 0996, konto nr. 911 01 16540
Har du brug for yderligere oplysninger,
kontakt projektet:
Jens Galschiøt eller Kurt Hansen, telefon: 6618 4058
Jens Galschiøt
Billedhugger
Banevænget 22, DK-5270, Odense N
Tlf. +45 6618 4058, Fax: +45 6618 4158
E-mail: aidoh@aidoh.dk
Info: www.aidoh.dk
Beskrivelse
angående
projektet: www.aidoh.dk/projekt
Udsnit af aktiviteter udgået fra
Galschiøts
værksted,
se nærmere
på:
Angående projektet: www.aidoh.dk/projekt