| 
   Uhyggelige
  ser de ud. Så virkelige med de alt for fremtrædende ribben og kraveben og de
  dybe øjenhuler. Nærmest forsvarsløse, som de står der. Hungerdrengene hedder
  skulpturerne.  
  " Vi havde stillet dem op på en række inde på Rådhuspladsen for nogle år
  siden", forklarer Jens Galschiøt om sine
  afmagrede skulpturer, som han nu viser frem.  
  " Vi havde givet dem nissehuer på.  
  Det var så grotesk, at folk næsten ikke kunne bære det". Det ellers
  altid smilende ansigt er lagt i alvorlige folder. De sultende drenge er en
  virkelighed, man ofte bliver præsenteret for i tv, men som på en måde
  alligevel ikke føles virkelig.  
  Og her stod de så opstillet, mens folk gik forbi med store indkøbsposer og
  julegaver.  
  Hungerdrengene blev stillet op i forbindelse med en nedskæring på
  ulandsbistanden. Nogle folk syntes, at skulpturerne var meget voldsomme.  
  Voldsommere end den virkelighed vi kender til. Og det er det, kunsten kan,
  hvis man spørger Jens Galschiøt .
  Det er som at putte én virkelighed ind i en anden. Sådan bliver kunsten et
  symbolsprog, som kan udtrykke ting, vi ikke kan forklare med ord.  
   
  Fokus på verdens uligheder 
  Jens Galschiøt er født i 1954 i Frederikssund,
  men er nu bosat i Odense, hvor han har sit eget galleri og værksted.  
  Overalt ligger stumper af jern og andet metal side om side med ukrudt og
  planter, der skyder op, hvor der er plads. I værkstedet flyder det med
  ståltråd, små figurer, ledninger og små arbejdspladser, hvor der bliver
  arbejdet på forskellige ting. Der er en svag lugt af maling i luften.
  Galleriet derimod er pænt og enkelt indrettet. Her er plads til en kulturel
  oplevelse.  
  I disse omgivelser befinder Jens Galschiøt sig
  de fleste af døgnets timer.  
  Hvis ikke han havde en sød kone at komme hjem til, ville han tage en sovepose
  med og blive der de resterende timer også. Det er der ingen tvivl om.  
  Jens Galschiøt er happening-kunstner og
  menneskerettighedsforkæmper.  
  Gennem store projekter overalt i verden forsøger han at sætte fokus på
  uligheder og uretfærdigheder. En opgave som kræver en stærk passion, energi
  og en tro på sig selv.  
   
  Verden bryder sammen 
  Da Jens Galschiøt er fem år, bliver hans
  forældre skilt, og han lever sammen med sin mor. Hun dør i en tidlig alder af
  brystkræft, og det kommer bag på den 11-årige dreng. Jens
  Galschiøts verden brød sammen. Hun var den eneste, han havde. Selv i
  dag, hvor han tænker grundigt efter, kan han ikke forestille sig, at der
  kunne ske noget værre i hans liv.  
  Moderens død og tiden derefter har givet ham nogle ting, han kan bruge videre
  i livet. Han er overbevist om, at det er der, troen på de store projekter
  kommer fra. Energi stammer ikke altid fra de positive oplevelser. Den
  negative oplevelse kan omdannes til positiv energi.  
  Han har overlevet det værste, så fra nu af kan det ikke gå helt galt.  
   
  Rejsen til Indien 
  Efter moderens død flyttede Jens Galschiøt hjem
  til sin far, som var kunstsamler og kommunist. Jens
  Galschiøt havde i hele sin skoleperiode været en meget urolig dreng og
  efter at være blevet smidt ud af skolen i 8. klasse, eksperimenterede han en
  del med euforiserende stoffer. Faderen var bekymret over sønnens udskejelser
  og tilbød derfor at betale for et ophold til sin søn på Den Rejsende
  Højskole.  
  Jens Galschiøt havde mange lange overvejelser.
  Med hans egne ord havde han jo valgt, at være en del af den ungdom, som slog
  sig selv ihjel med stoffer.  
  Den slags ville der ikke være plads til på turen til Indien. Overvejelserne
  blev dog til et " ja". Han kunne godt tænke sig at komme til
  Indien. Og han kom tilbage som et forandret menneske.  
  " Jeg tror, at det var hungersnøden, der gjorde det. Det var den totale
  fornedrelse," Han læner sig eftertænksomt tilbage i stolen med armene
  tungt over kors.  
  " I min karriere som stofmisbruger gik jeg jo rundt og syntes, at det
  var enormt synd for os. Vi havde ikke noget som helst. Og det havde vi heller
  ikke.  
  Men det var ingenting i sammenligning med disse menneskers livsvilkår."
  Rejsen til Indien motiverede Jens Galschiøt til
  at gå ind i politik. Han havde en brændende tro på, at hvis bare han fortalte
  danskerne, hvordan tingene hang sammen, så skulle det hele nok skulle ændre
  sig. Han forsøgte sig både som leder af fagbevægelsen og folketingskandidat
  for Venstresocialisterne.  
  Men så enkelt var det ikke at ændre verden. Efter ti år forlader han igen den
  politiske arena. Han havde mistet troen. Der måtte ske noget andet.  
   
  Fra klejnsmed til kunstner 
  " Er der styr på det, Jens?" spørger Kurt Hansen, en af
  medarbejderne på værkstedet.  
  Det er sidst på dagen fredag eftermiddag, og han er på vej hjem for at holde
  weekend.  
  Jens Galschiøt arbejder på en skulptur af en
  hjemløs, der skal laves i bronze. Kroppen er formet, har fået tøj på og er
  hængt op i en krog på en skinne, så man kan komme til at arbejde med ham.
  Bronzen skal udenpå tøjet. Den skal bruges til et stort projekt i samarbejde
  med Hus Forbi rundt omkring i de store byer i EU-landene.  
  " Ja, jeg regner med at putte ham her i bronze i dag," svarer Jens Galschiøt og klapper den hjemløse venskabeligt
  på ryggen. Der er en umiskendelig lighed mellem de sko, som tilhører den
  hjemløse, og dem der sidder på kunstnerens fødder. Sålen er gået fra
  overstykket og gaber, når han sætter sig på hug.  
  " Du er vist lidt optimistisk," driller Kurt Hansen i en venlig
  tone.  
  " Tja, du har måske ret, det har jeg vist sagt hver dag i denne her
  uge," og så griner de begge. Hverdagen er travl, og tingene går ikke
  altid som planlagt.  
  Jens Galschiøt er uddannet klejnsmed, men har
  altid haft det som sin hobby at lave sine egne smykker. Som tiden gik blev smykkerne større og større, og til sidst endte de
  som skulpturer.  
  " Det var faktisk slet ikke med vilje," konstaterer han med en vis
  undren i stemmen.  
   
  Tag en chance 
  Det var nu alligevel lidt højrøvet bare sådan at kalde sig kunstner, mente Jens Galschiøt . Så skulle man jo
  være noget specielt. " En anden side af sagen var også, at de kunstnere
  jeg kendte, var pisseirriterende," forklarer
  Jens han med et skævt smil. Glimtet i øjet og øreringen i det ene øre giver
  ham et drenget udtryk. " Der var en kunstaura, som jeg ikke brød mig
  om." Han fandt dog hurtigt ud af, at der skal en vis titel på for at
  overbevise folk om, at det, man har lavet, er kunst.  
  " Man skal stille sig op på en piedestal og sige ' jeg er noget
  specielt.  
  Jeg er kunstner, derfor er det her et kunstværk'. Det er jo i sig selv enormt
  arrogant." At gebærde sig indenfor kunstbranchen er ikke ligetil. Som en
  af de få finansierer Jens Galschiøt selv alle sine projekter. Han får
  ikke støtte fra Kunstfonden.  
  Dette adskiller ham fra mange andre danske kunstnere.  
  Jens Galschiøt er normalt ikke typen, der
  tolker i sine drømme, men en enkelt en af slagsen har dog gjort et særligt
  indtryk. Et stort projekt stod for døren, men pengene var der ikke.  
  Drømmen foregik på havnen. Jens Galschiøt står
  og kigger ud over vandet.  
  På bænken bag ham sidder flere af hans venner. En af døtrene løber rundt og
  leger. Pludselig kommer hun for tæt på kanten og falder i. Ingen har opdaget
  noget undtagen Jens Galschiøt .
  Skulle han fiske hende op eller kalde på hjælp? Han vender sig om mod sine
  venner, men da de får pigen på land, er hun allerede druknet.  
  " Jeg tænkte, gad vide, hvad det her betyder. Det havde ikke noget med
  hende at gøre. Det var projektet. Jeg skulle bruge min kunst til at sige
  noget meget vigtigt om verden. Og bare fordi jeg ikke kunne få det
  finansieret, var jeg ved at give op. Var jeg bare sprunget med det samme, så
  havde jeg reddet pigen," siger han. " Men det gjorde jeg ikke.  
  Jeg vendte mig om." .  
   
  Provokation som mål eller middel 
  At skulpturer og happenings nogle gange udløser forargelse og sætter større
  diskussioner i gang er Jens Galschiøt ikke ked
  af. Det er nærmest et succeskriterium for, at et projekt er lykkedes.  
  Det ville være værre, hvis folk ikke blev påvirkede.  
  Provokationen er dog aldrig et mål i sig selv, men den kan være et effektivt
  middel på vejen mod at præsentere sit endelige budskab.  
  " Der er jo en masse kunstnere, der provokerer ved at putte en guldfisk
  i en blender. Den grænse går jeg aldrig over.  
  Jeg arbejder derimod på at opbygge folks moralske grænser," forklarer
  han.  
  Hænderne gestikulerer ivrigt. " Jeg synes i virkeligheden, at de er for
  lave. Jeg siger ikke, at de skal teste deres lyst til at slå fisk
  ihjel." På den måde forsøger Jens Galschiøt at
  være meget bevidst om ikke at skride ud i en diskussion, han ikke ønsker.  
  Den slags kunst er dog, efter Jens Galschiøts egen
  opfattelse, hverken anerkendt eller udbredt i danske kunstkredse.  
  Hvert eneste år søger Galschiøt Kunstfonden for
  at få tilskud, men lige så tit bliver der givet afslag. Det er dog ikke
  noget, der tager humøret fra ham. Som han selv siger, tager han skylden, og
  så sviner han de andre til. Det skal man jo gøre.  
  Med en vis portion selvironi tilføjer han, at han håber, det går samme for
  ham, som det gjorde for Asger Jorn eller Van Gogh. Ingen af dem var anerkendt
  i deres samtid. " Sådan går det sgu nok ikke, men det er en drøm
  værd," siger han. Han ser nu egentlig meget godt tilfreds ud.  
   
  Masser af spørgsmål - ingen svar 
  Faktisk er han en privilegeret mand, Jens Galschiøt . Og han ved det godt. Han er tvunget til at
  vælge mellem to ting i sit liv.  
  Familien og sin passion, kunsten. Familien har ofte tabt, indrømmer han. Det
  er et dilemma, og han er glad for, at han ikke er endt i en skilsmisse, som
  mange andre kunstnere gør. " De holder jo af mig trods alt," griner
  han.  
  Han fortryder dog ikke sine prioriteringer.  
  Generelt er han ikke et menneske, der fortryder noget som helst.  
  Han laver det, han har allermest lyst til - og kun det.  
  Han kæmper for at bringe humanismen tilbage. Vores grådighed spolerer den,
  mener han. Hans frygt er, at vi ender i en forrået verden.  
  " I virkeligheden er jeg bare en spørgsmålsstiller," forklarer han.
   
  " Jeg stiller bare spørgsmål. Når man spørger mig, hvad man skal gøre
  ved det, så ved jeg det ikke. Jeg vil bare ikke forråes.
  Jeg har ingen svar." Og det er en privilegeret situation. At kunne stille spørgsmål uden at komme med svarene.  
  Selvironien gør sit comeback: " Ja, måske var det derfor, jeg ikke
  skulle være politiker.".  
   | 
  
     
   |