Gl. Holtegaard  
KUNSTEN.NU
Annonce:
klub kunsten.nu
KUNSTEN.NU
INDHOLD
spacer
Forside
spacer
Artikler
Nyheder
Billedserier
Fokusserier
spacer
Kunstguide
KLUB
First Fridays
AWaar
DEBAT & KRITIK
spacer
Debatten
Anmeldelser
SERVICE
spacer
Kontakt
Annoncering
Om redaktionen
Om kunsten.nu
Tilmeld RSS
NYHEDSBREV
spacer
Prøv nyhedsbrevet

Tilmeld dig det gratis nyhedsbrev og bliv opdateret om den aktuelle kunst.

Plus meget mere!

Læs mere

FOKUS
spacer
Ugens klumme

Læs mere

spacer
Flere fokusserier
Kunst, kollektivitet og netværk
UDSYN
Vidvinkel
Ugens Kunstner
Art Copenhagen 2011
Roskilde Festival 2011
Bag om linjerne
Kunsten og det offentlige rum
En ny nordisk position?
ART Herning 2011
Mellem kunst og design
Performativ kunst
PORT 2010
Art Fair Special 2010
Roskilde Festival 2010
Kunstens værdi?
Art Herning
Kan kunsten kommunikere?
Klima i kunsten
KURS
Art Fair Special
Roskilde Festival 09
KUNSTEN.NU guider til sommerens kunstoplevelser
Kunstner i virkeligheden
I værkstedet
Statens Kunstfond
U-TURN
Alt_Cph 2008
Udstillingsrum for eksperimenter
Politisk kunst
Østeuropæisk kunst
Machine-RAUM
Street Art / Graffiti
Jens Galschiøt: Min indre svinehund (My inner beast), 2002. Beton og jern. Foto: Kasper Lie.
Jens Galschiøt: Min indre svinehund (My inner beast), 2002. Beton og jern. Foto: Kasper Lie.

Politiske brandtaler støbt i bronze

[Anmeldelse] Jens Galschiøt laver ikke politisk kunst, han laver kunstnerisk politik. Udstilling på Randers Kunstmuseum og omegn underbygger denne påstand og giver plads og stor respekt til kvaliteterne i Galschiøts politiske værk.

Af Kasper Lie

I den virkelige verden og på museum
Udstillingen Mellem kunst og politik 1989 -2012 på Randers kunstmuseum tager konsekvensen af Jens Galschiøts engagement i den virkelige verden. Den holder sig ikke udelukkende i kunstverdenen inden for museets vægge, men spreder sig ud i virkeligheden til Randers gader.

Værkerne ude i gaderne er medrivende som politiske taler opildnet af revolutionær ild, mens værkerne inde på museet viser Galschiøts brug af kunstneriske virkemidler til at få det politiske budskab igennem.

<i>Survival of the fattest</i>, 2006. Kobber. Foto: Kasper Lie.
Survival of the fattest, 2006. Kobber. Foto: Kasper Lie.
Den fede kælling og den tynde neger
På grænsen mellem Virkeligheden og Kunstverdenen, lige udenfor indgangen til museet, sidder en fed europæisk kælling på skuldrene af en knogletynd negerdreng. Hans ben er stankelbenstynde og hovedet er ved at forsvinde mellem kællingens svulmende lår.

Hun sidder mageligt med selvretfærdig mine og udmåler Retfærdigheden i den herskende verdensorden. Nok holder hun en bismervægt i høje hånd, men hun er ikke blind som retfærdighedsgudinden Justitia.



Alt er oplyst
Der er ingen omsvøb eller skjulte motiver hos Galschiøt – i skulpturen Survival of the fattest er alt lagt frem for vores øjne, meningen kan aflæses i et enkelt blik og kan ikke misforstås; den 3. verdens lidelser skyldes vores udbytning, og vi europæere sætter dagsordenen og retfærdiggør derigennem alle vore gerninger.

Kort og godt, koldt og brutalt, som en knytnæve lige i ansigtet – vi ser udbytteren oven på den udbyttede og ved, at Galschiøt har ret.

Entydig politik overfor flertydig kunst
Det er den form for entydighed, der får mig til at betegne Jens Galschiøt som kunstnerisk politiker frem for politisk kunstner. Kunst er, ideelt set, flertydig og giver sjældent et enkelt perspektiv på verdenen. Sådan er Galschiøt ikke. Han står ved, hvad han mener, og værkerne sår ikke tvivl om disse meninger.
<i>Hjemløse</i>, 2010. Kobber. Foto: Kasper Lie.
Hjemløse, 2010. Kobber. Foto: Kasper Lie.

Kunst er for tøsedrenge
Det kræver mod at være politiker frem for kunstner. Galschiøt har investeret så meget politisk engagement i værkerne, at han ikke kan forlade virkeligheden og hoppe ind i den trygge og ansvarsfrie kunstverden, når lokummet brænder – han kan ikke, som politisk engagerede kunstnere, fralægge sig ansvaret og påkalde sig, at han 'bare' laver kunst.

Uforgængeligt street art
Hans værker er politiske slagord støbt i bronze, uforgængeligt street art, der er lavet til at blive set og forstået ude i gaderne, ude i Virkeligheden.

Derfor sidder den europæiske selvretfærdige kælling på skuldrene af den tynde neger uden for Randers Kunstmuseum.
Og derfor står der bronzeskulpturer af hjemløse rundt omkring i Randers gader.

Politik på museeum
Men udstillingen fortsætter også inde på museet. Værkerne herinde er ikke mindre politiske end værkerne udenfor, men turen ind i kunstverdenen forandrer dem. Det politiske er mindre påtrængende, når skulpturerne stilles op inden for murerne. Det giver mulighed for at undersøge de kunstneriske virkemidler Galschiøt benytter til at underbygge de politiske udsagn.

Seriel hungermarch
16 koncentrationslejr-tynde nøgne mænd står i tre snorlige rækker i den første sal på museet, en tavs hungermarch størknet i bronze. Variationen mellem de enkelte mænd består alene i små forskelle i støbningen, den samme figur går igen og igen.

<i>Hungermarchen</i>, 2002, Foto: Kasper Lie.
Hungermarchen, 2002, Foto: Kasper Lie.

Serialiteten skaber en intensitet mellem de 16 mænd i Hungermarchen og giver dem en massiv tilstedeværelse i udstillingssalen.

Gentagelsen af den samme figur er en velafprøvet kunstnerisk strategi og bliver i hænderne på Galschiøt et redskab til at levere det overordnede politiske budskab med eftertryk.

Hungermarch i bronce
Galschiøts foretrukne materiale, bronzen, er også med til at sætte trumf på det politiske indhold. De mørke bronzeskulpturer står fast i deres tyngde og massivitet længe efter den sidste plakat med ordene Afrika sulter er opløst i regnen. Der skal kraner og smelteovne til før de 16 tynde sorte mænd tier med deres politiske budskab.

I guds navn (In the Name of God), 2006. Kobber. Foto: Kasper Lie.Den lille pige med mobiltelefonen (The Little Match Girl), 2005, Foto: Kasper Lie.


I verdens brændpunkter
Udstillingen i Randers viser, hvorfor Galschiøt er næsten usynlig i den danske kunstverden. Og den viser samtidig, hvorfor han er meget synlig i den politiske verdens brændpunkter.
Galschiøt er nemlig politiker - en af de gode.


Fakta:

Jens Galschiøt (f. 1954) er uddannet som plade- og konstruktionssmed på Odense Staalskibsværft i 1973. Selvlært sølvsmed og skulptør med eget værksted i Odense siden 1985. Blandt hans mest markante værker er Min Indre Svinehund fra 1993 og The Color Orange fra 2008.

Min Indre Svinehund er en serie på 20 skulpturer opstillet i 20 byer i Europa inden for 55 timer uden tilladelse fra myndighederne. Opstillingerne skabte en omfattende debat omkring et eskalerende fremmedhad i Europa. I flere byer blev der fundet en permanent opstilling for skulpturen.

Læs mere om Min Indre Svinehund her

The Color Orange er et projekt og netværk skabt af Galschiøt, der blev etableret for at sætte fokus på krænkelser af menneskerettighederne i Kina i anledning af OL. Besøgende til OL blev opfordret til at bære farven orange som en protest mod krænkelserne af menneskerettighederne.

The Color Orange netværket beskrev det således på deres hjemmeside: ”Den strenge censur kan forbyde brugen af åbenlyse symboler på menneskerettighederne, men brugen af farven orange kan ikke forbydes.”

Selv blev Jens Galschiøt og hans medarbejdere nægtet adgang til Hong Kong i lufthavnen, underkastet forhør og siden udvist.

Læs mere om The Color Orange her



Annonce:
Skovhuset ved Søndersø

Kommentarer (2)

#1
02/05/2012 by Aase Løvbjerg
Skulpturen "Survival og the Fattest" blev i 2007 købt af Jens Galschiøt for indsamlede midler, og står nu på Havnen i Ringkøbing.

#2
02/05/2012 by Kirsten Skotte Sørensen
Jens Galschiøt må nok betegnes som også værende politiker, men han er samtidig en meget stor kunstner, synes jeg. Fortjener at være langt bedre kendt og have sine kunstværker udbredt i sit fædreland!

Skriv en kommentar

Dit navn

Din email (bliver ikke vist offentligt)

Din kommentar

Husk mig

For at undgå spam bedes du indtaste talrækken på billedet i tekstfeltet

Annonce:
Modtag vores gratis nyhedsbrev
FAKTABOKS
spacer
Type: Udstilling

Titel: JENS GALSCHIØT. Mellem kunst og politik 1989-2012

Medvirkende:
Jens Galschiøt

Start: 20/04/2012

Slut: 22/07/2012

Sted:
Randers Kunstmuseum
Stemannsgade 2
8900 Randers
8642 2922

Tir. - Søn. kl. 11 - 17

www.randers-kunstmuseum.dk

BILLEDER
spacer
Klik på artiklens billeder for stor visning

+ VIS ALLE BILLEDER

FOKUS: Politisk kunst
Politisk kunst
Flytter den politiske kunst noget, eller er den bare for de i forvejen frelste? Læs om kritisk, skæv og provokerende kunst med politiske holdninger.

Klik her

LÆS OGSÅ
Jens Galschiøts Hjemløse skulpturer italesætter randeksistenserne i POOR CITY. (Foto: Mette Garfield)
Kunst for de svages sag
[Reportage] I Poor City kan festivalgæster via kunst, spil og arkitektur på egen krop opleve, hvordan det er at leve på kanten af samfundet. Læs mere
LÆS OGSÅ
Elmgreen og Dragsets performative værk, Det er aldrig for sent at sige undskyld!, 2010. (Foto: Matthias Hvass Borello)
En kritisk mangel
[Debatindlæg] Samtidskunsten er præget af en fascinerende mangel på samfundskritik. Og det til trods for at konflikterne i vores samfund og globale tidsalder vel ikke bliver mere udtalte end de er lige nu. Læs mere
LÆS OGSÅ
Illustration fra bogen. (Nynne Haugaard og Nikolaj Kilsmark)
Ideologieksport
[Anmeldelse] Nikolaj Kilsmark og Nynne Haugaards bog Wish You Were Here er et tiltrængt selvransagende indslag i fortællingen om kunsten som social og politisk aktør. Læs mere
LÆS OGSÅ
Dusken er tilbage af kunstnergruppen Surrend. (Foto: Surrend, beskåret)
Dusken er en kunstnerisk fuser
[Debatindlæg] Spørgsmålet er ikke om hvorvidt Surrend laver kunst, og om kongehuset skal udsættes for kritik, men om hvordan kunsten udtaler sig? Og her fejler Surrend. Læs mere
LÆS OGSÅ
Michael Elmgreen var selv til stede ved åbningen af værket Det er aldrig for sent at sige undskyld! (Pressefoto)
'Her er ikke plads til alsidighed'
[Interview] Er det blevet legitimt at sparke tænderne ud på dem, der ikke lige passer ind? Elmgreen og Dragset er gået på gaden i kampen mod hadforbrydelser. Læs mere
LÆS OGSÅ
AVPDs installation Pose/Expose under årets Roskilde Festival, der legede med festivalgæsternes trang til at udstille sig selv. (Foto: Line Møller Lauritsen)
To stjerner til kunsten
[Anmeldelse] Kunsten på Roskilde Festivalen 2010 var pakket ind i markante ambitioner. Men skuffelsen indtraf på lige så markant vis. Læs mere
LÆS OGSÅ
Søren Thilo Funder: Those Who Are Held In Waiting, 2010. Video, DVD sat på pause. (beskåret)
Advarsel: Fare for dybde
[Anmeldelse] Anti-krigsråbet bliver udfordret af en tiltrængt refleksion i CRW – contemporary reflections on war. Læs mere
LÆS OGSÅ
Udsnit af SevenMeter poster. Pressefoto.
Klimaudsmykning af København
[Nyhed] Til klimatopmødet vil SevenMeters lave en lysende rød horisontlinje 7 meter over gadeplan i København. Læs mere
LÆS OGSÅ
Klimahærens hovedkvarter (foto: Lise Bøgh Sørensen)
Roskilde: En hær af røde lygter, pingviner, frøbomber og statements
[Reportage] Kunsten deltager i klimadebatten på årets Roskilde Festival. På campingområdets klimalejr finder vi kunsten, i form af kreative, kampklare delegationer. Læs mere
LÆS OGSÅ
Jens Galschiøts hjemløse. Pressefoto
Hjemløs på første klasse
[Nyhed] Galschiøts livagtige bronzeskulptur af en hjemløs sidder med på første klasse til Wales. Læs mere

BILLEDSERIER
Mikkel Carl: Beckett Wallpaper, 2012. Tapet, varierende dimensioner. Pressefoto.

Dette er ikke

Et skævt gensyn

GRØNNINGEN 2012

Bogen som eksperiment

Verdens sidste udstilling!

Under overfladen

Stor graffiti udstilling i Aarhus

Kvium på papir

+ FLERE BILLEDSERIER

NYHEDER
spacer

7. maj: Festival for lyd- og tonekunst

5. maj: Samtidskunstfestival i Tingbjerg

3. maj: Læring med kunst

2. maj: Ledige stillinger på KUNSTEN.NU

2. maj: Den sociale cykel

1. maj: Den danske kunstner Mads Lynnerup på MTV

27. apr: Uhyggelig leg belønnes

24. apr: Kunstsamler Erik Veistrup fylder 75 år

22. apr: Talks på Aarhus Billedkunstcenter

19. apr: Overgaden modtager 2,4 mio. kr.

18. apr: Rumkammerat lukker

17. apr: Kunst i Krogene

+ FLERE NYHEDER

MEST LÆSTE
Jørn Freddie: Kvinde. Sign. Jørn Freddie 80. Fotografi. 30 x 40. Hammerslag: 6.500 kr.

Fotokunst i frit fald

Politiske brandtaler støbt i bronze

"Vi kan ikke ændre livets vilkår"

Dette er ikke

Det handler bare om at gøre det

Ledige stillinger på KUNSTEN.NU

Udstilling undervejs

Ugens Kunstner - Leonard Forslund

+ FLERE ARTIKLER

ANMELDELSER
Karl Isakson: Opstilling med appelsiner og påskeliljer (udsnit), 1911. ARoS Aarhus Kunsmuseum. Foto: Ole Hein Pedersen.

Maleriets fornyelse på ny!

Politiske brandtaler støbt i bronze

Fortolkende observatører

KPs tretrinsraket

Den skæve islænding

En distanceret type

Tæppefald?

Vindere og tabere i kampen om kunsthistorien

+ FLERE ANMELDELSER

REPORTAGER
Kunstnerne forbereder udstillingsrummet i Ringsted Galleriet. Foto: Mikkel Møller.

Udstilling undervejs

Det handler bare om at gøre det

Rejsen til landet Flux

DET ER ikke EN BOMBE!

Festival til tiden

Rose Eken rocker USA

Dansk gadekunstner i aktion på Manhattan

Når dansk kultur er vært for EU

+ FLERE REPORTAGER

INTERVIEWS
Sans façon: Limelight: Saturday night. (Foto: Sans Facon)

Hverdagens teater

"Vi kan ikke ændre livets vilkår"

Nettet mellem mennesker

Det er formidling!

Graffiti-frø på Vestbredden

Den medierede virkelighed

En amerikansk familie

Dobbeltkonfekt

+ FLERE INTERVIEWS

Annonce:
krabbesholm
Rundtenom Skulpturi
Kunsthal Nord
Historiske og kulturelle studieture
Århus Kunstakademi
Kulturstyrelsen
Nordic Art School
Søgning | Om annoncering | Om nyhedsbrevet | Om kunsten.nu | Kontakt
Copyright © 2008 kunsten.nu. Mere om ophavsret