Pressemeddelelse onsdag den 2. juni 2004

Fortællerbrønden i russisk tv

Jens Galschiøt har netop fået besøg af billedhuggergruppen ’Los Mutantes’ fra Cuba der skal hjælpe med at bygge Fortællerbrønden op i fuld størrelse. De er meget erfarne og har stået for mange udsmykninger i Cuba. Der er endnu ikke fuld afklaring om der kan skaffes finansiering til Fortællerbrønden, så cubanerne er, sammen med Galschiøt, foreløbig gået i gang med at bygge mindre lermodeller af den fodbadende H.C. Andersen på Fortællerbrøndens kant.

Lederen af den cubanske gruppe Alberto Sánchez Lago er lige ankommet fra Moskva, hvor han har udført nogle udsmykningsopgaver. Han fortæller at han i lørdags tilfældigt havde siddet og set russisk tv. Pludselig dukkede Fortællerbrønden op på skærmen og der var et længere indslag om skulpturen og andre H.C. Andersen tiltag i Odense. Han kunne ikke helt forstå hvad der blev sagt, men af billederne kunne kan se at de beskrev Fortællerbrønden i detaljer, især H.C. Andersens bare fødder syntes at falde i god jord.

LO og HK formanden Sven-Erik Peterson arbejder stadig på fuld tryk for at få den komite der skal forestå indsamlingen på plads. Så Galschiøt håber, at han snart kan komme i gang med arbejdet i fuld skala.

Foreløbig er hans værksted i gang med at forberede den store reception der løber af stablen på fredag den 4. juni kl. 13, hvor kunstneren både har 50-års fødselsdag og bog- fernisering på kunstkritikeren Erik Meistrups bog om fødselaren.

Foto af cubanerne og Fortællerbrønden kan tilsendes pr e-mail hvis det har interesse.

Kontakt:

Jens Galschiøt, Banevænget 22, 5270 Odense N

Tlf. 6618 4058, Fax 6618 4158, Aidoh@aidoh.dk, www.aidoh.dk

2012 (startet 2003): Fortællerbrønden
Categories: 2012 (startet 2003): Fortællerbrønden | Happenings and Art Installations | 2005: Local events
Themes: Hans Christian Andersen
Sculptures: Storytellers Fountain
Dates: 2nd February 2004
Locations: Odense, Denmark | Flakhaven (Town Hall sq.), Odense, Denmark | Sortebrødre Torv, Odense, Denmark
Co-operators and Helpers: Beklædningsfagskolen i Odense / Dress Vocational School | Brian Østergaard, e-mergency | C.C. Nielsen, Micro Matic A/S | Lars Bjørnsten | Leif Ã…hl Petersen, stats. aut. rev. | LO, Odense | Merete Næsted | Mutantes, Cuba | Odense Byråd | Odense Kommunes Kunstfond | Rey Gaspar Morales Vásquez, Mexico | Sara, kunststuderende | Sven-Erik Peterson, HK | Troels Beck | Uciel, mexicansk maler
Partners: Hanne Nordentoft, Korup Sogns Kunstforening
Related Persons and Entities: Bjørn Nørgaard | Russisk tv