  | 
    
      
        
        
           |  
        
              |  
        
           |   
      
        
        
          |   | 
          
            Religiøse bånd strammer om EU |  
        
          |   | 
         
           | 
          
            
              
              
                  |  
              
                
                  
                    
                    
                       |  
                    
                      | Katolicismen er i dag EU’s 
                        største religion, og det mærkes i Bruxelles, hvor 
                        sprækkerne i de vandtætte skotter mellem politik og 
                        religion bliver mere tydelige. Den katolske kirke 
                        lobbyer ihærdigt på områder som ligestilling, 
                        homoseksuelles rettigheder, fri abort og forskning og 
                        truer rettigheder, som Danmark har kæmpet for i årtier, 
                        siger Britta Thomsen (S) fra EU-parlamentets udvalg for 
                        kvinders rettigheder og ligestilling. |  
                    
                      | Af 
                        Marie Brynskov  |    |    | 
           |  
        
           |  
        
           | 
          
            
              
                FORUM/Bruxelles 9.1.2006 Man skulle 
                  næsten tro, det var et forvarsel. To måneder før den danske 
                  forening Retten til Liv gav abort-spørgsmålet et comeback i de 
                  danske aviser, dukkede debatten op som en stikflamme et andet 
                  sted i Europa – i EU-parlamentet i 
                  Strasbourg.
  Parlamentariker Britta Thomsen (S) var i 
                  midten af november på vej til møde i den store glasbygning, da 
                  fotos af fostre og børn i kz-lejre pludselig stirrede ned på 
                  hende fra parlamentets vægge. Udstillingen Børn og liv i 
                  Europa, der ligesom Retten til Liv sidestiller abort med 
                  naziforbrydelser, havde fundet vej til Strasbourg via det 
                  ultrakonservative, katolske parti Den Polske Familieliga, der 
                  har syv medlemmer i EU-parlamentet. Udstillingen var støttet 
                  af det polske regeringsparti, Lov og Retfærdighed 
                  (PiS).
  - Jeg var dybt rystet, siger Britta Thomsen, 
                  medlem af parlamentets udvalg for kvinders rettigheder og 
                  ligestilling.
  Hun var med til at få udstillingen 
                  fjernet, efter ukvemsord var føget gennem luften. Men selv om 
                  billederne for længst er væk, og de i dag hænger i det polske 
                  parlament med teksten ”Udstillingen, der blev censureret af 
                  EU” – er udstillingen, ifølge Britta , udtryk for en 
                  højrereligiøs bølge, der lige nu skyller ind over Europa. 
                  
  Mens danske Retten til Liv indtil for nylig levede et 
                  relativt anonymt liv, er der helt andre, stærke kræfter på 
                  spil i EU. Da det folkerige, katolske Polen blev medlem af 
                  Unionen i maj 2004, fulgte Vatikanet med i købet, lyder det 
                  fra flere sider. Og det har kastet EU ud i en rivende 
                  værdikamp, hvor det religiøse og det moderne Europa slås om at 
                  tegne EU’s værdier, mener Britta Thomsen: 
  - Den 
                  katolske lobby er blevet mere aggressiv, bl.a. efter Den 
                  Polske Familieliga kom i parlamentet. De forener sig med 
                  nykristne grupper på områder som fri abort, retten til kunstig 
                  befrugtning, forskning i stamceller og homoseksuelles 
                  rettigheder. Derfor skal EU til at kæmpe kampe, som Danmark og 
                  andre ”ældre” EU-lande har overstået for 
                  længst.
  Værdikampen viser sig, ifølge Britta Thomsen, 
                  på flere planer i hverdagen. Hun er fx meget kritisk over for, 
                  at det i dag er kristendemokraten Anna Zaborska fra det 
                  katolske Slovakiet, der er formand for udvalget for kvinders 
                  rettigheder og ligestilling. Zaborska er imod fri abort og 
                  mener, at homoseksualitet er unormalt. 
  - Holdninger, 
                  som vi ikke synes passer til at være formand for det udvalg, 
                  siger Britta Thomsen.
  Som reaktion på en abortdebat, 
                  som udstillingen Børn og Liv i Europa var med til at 
                  sætte i gang, udformede en gruppe kvindelige parlamentarikere 
                  tidligere på måneden en erklæring, der skal lægge pres på 
                  EU-kommissionen for at sikre kvinders reproduktive 
                  rettigheder, dvs. deres sikkerhed og helbred i forbindelse med 
                  graviditet og abort. 
  Flere EU-lande forbyder stadig 
                  abort og seksualundervisning. 
  - Det er en 
                  grundlæggende ret for kvinder at kunne bestemme over deres 
                  egen krop. Det har kvindebevægelsen kæmpet for i årevis, siger 
                  Britta Thomsen.
  EU delt på spørgsmålet om 
                  religion og politik Det religiøse højres 
                  påvirkning af den politiske debat i EU blev første gang 
                  synlig, da Italiens bud på en EU- kommissær, den konservative 
                  Rocco Buttiglione, i 2004 blev sendt retur til Rom efter 
                  udtalelser som ”homoseksualitet er en synd” og ”familien 
                  eksisterer for at give kvinder mulighed for at føde flere børn 
                  …”
  Tidligere samme år var katolicismen med et slag 
                  blevet EU’s største religion, da lande som Polen, Malta, 
                  Letland og Slovakiet trådte over tærsklen til det europæiske 
                  fællesskab. Det har skabt et Europa, der går i to forskellige 
                  retninger, bl.a. når det gælder homoseksuelles rettigheder. 
                  Mens flere og flere ”ældre” EU-lande som Spanien, Belgien og 
                  England nu tillader bøsser og lesbiske at indgå registreret 
                  partnerskab, gør flere af de nye medlemmer det stik modsatte 
                  og strammer det religiøse greb.
  Det overvejende 
                  katolske Spanien står midt i et smertefuldt opgør med kirken, 
                  med den socialistiske ministerpræsident José Luis Rodríguez 
                  Zapatero i front. Siden sidste år har Spaniens homoseksuelle 
                  kunnet gifte sig og er på alle områder ligestillet med 
                  heteroseksuelle. Desuden er landet nu positivt stemt over for 
                  forskning i stamceller, hvilket var utænkeligt for bare få år 
                  siden.
  Belgien overvejer lige nu at lade homoseksuelle 
                  adoptere, og England gav kort før jul grønt lys for, at 
                  homoseksuelle kan indgå registreret partnerskab, ligesom det 
                  har været muligt i Danmark siden 1989.
  Samme rettighed 
                  har lange udsigter i det nye medlemsland Letland, der netop 
                  har forbudt homoseksuelle vielser i sin grundlov – til stor 
                  fortrydelse for landets bøsser og lesbiske, der straks sendte 
                  en klage af sted til EU’s Menneskerettighedsdomstol. 
  I 
                  Polen har den ultrakonservative regering med præsident Lech 
                  Kaczynski fra partiet Lov og Retfærdighed (PiS) ved magten 
                  bebudet en ”moralsk genfødsel” af landet og nedlagde som en af 
                  sine første handlinger ligestillingsministeriet. Kaczynski 
                  forbød som Warszawas tidligere borgmester tillige 
                  homoseksuelle parader og talte for at fyre homoseksuelle 
                  lærere. 
  For nylig indgik Slovakiet en aftale med 
                  Vatikanet, der giver katolske læger og sygeplejersker ret til 
                  at nægte at udføre aborter eller fertilitetsbehandling af 
                  ”samvittighedsgrunde,” selv om der er fri abort i Slovakiet. 
                  Dette blev tidligere på måneden kritiseret skarpt af en gruppe 
                  uafhængige eksperter, der rådgiver EU-kommissionen i 
                  menneskerettighedsspørgsmål.
  Kampen om abort er 
                  tabt - nu gælder det stamcellerne Skal man forstå, 
                  hvordan de religiøse strømninger i Europa bliver realpolitik i 
                  Bruxelles, er det ikke nok at tælle antallet af katolikker i 
                  EU-parlamentet, understreger lektor, cand.teol. og ph.d. Lene 
                  Sjørup. Hun har forsket i den katolske kirkes lobbyisme i EU 
                  og er stødt på et spindelvæv af religiøse NGO’ere, 
                  enkeltpersoner og interesseorganisationer, der promoverer 
                  katolske mærkesager på EU-plan. Ifølge Sjørup har Vatikanet 
                  erkendt, at kampen mod fri abort er tabt i store dele af EU – 
                  i stedet prøver man at få indflydelse på forskningsområdet og 
                  direkte påvirke lovgivningen om bl.a. stamcelleforskning i 
                  fostre – embryoer – der indirekte berører spørgsmålet: Hvornår 
                  opstår liv?
  Mens tilhængerne argumenterer, at forskning 
                  i kvindens befrugtede æg kan føre til helbredelsen af sygdomme 
                  som type 1 Diabetes, Parkinson’s syge og muskelsvind, 
                  indvender modstanderne, at livet begynder ved undfangelsen, og 
                  brug af det befrugtede æg derfor er uetisk.
  - 
                  Stamcelleforskningen er forbundet med abort-spørgsmålet, bare 
                  en tak længere ude. Her er man helt inde i laboratorierne, 
                  siger Lene Sjørup.
  Spørgsmålet er højaktuelt i disse 
                  måneder, hvor EU’s forskningsministre er ved at sætte rammerne 
                  for europæisk forskning frem til 2013. I dag kan lande, der 
                  tillader stamcelleforskning, bruge EU-penge til formålet. Det 
                  kan snart være slut. Lande som Polen, Italien, Malta og 
                  Letland har meldt ud, at de fremover ikke vil betale til den 
                  fælles kasse, hvis den støtter stamcelleforskning. En stejl 
                  position, der kan vise sig at få gang på jord, bekræfter en 
                  dansk EU-diplomat, der har siddet med ved forhandlingerne. 
                  
  - Mange lande er bekymrede for, at den katolske kirkes 
                  indflydelse er så stærk, at vi ender med den mindste 
                  fællesnævner på forskningsområdet, siger EU-diplomaten, der 
                  ønsker at være anonym.
  Religion og politik 
                  svært at skille ad Men én ting er landenes egne 
                  ministre, der på demokratisk vis forsvarer en politisk 
                  holdning. Noget andet er gråzonen – når f.eks. aktive 
                  katolikker udnævnes til centrale EU-organer.
  I 
                  efteråret udpegede EU-kommissionens formand José Manuel 
                  Barosso fem udøvende katolikker til at sidde i EU’s etiske råd 
                  – European Group of Ethics in Science and Technology (EGE) – 
                  der vejleder kommissionen i spørgsmål om forskning og ny 
                  teknik, bl.a. stamcelleforskning. Udnævnelserne udløste 
                  højrøstet kritik i forskningsverdenen.
  Lene Sjørup 
                  anfægter uigennemsigtigheden. - Problemet er de to 
                  kasketter. Man kan ikke altid skelne mellem religion og 
                  politik, og det bør fremgå klart, hvilken hat, man har på, 
                  hvornår, og hvilke interesser, man har.
  Hun forsvarer 
                  katolikkernes ret til at drive lobbyvirksomhed, men er 
                  betænkelig ved, at den katolske kirke har lettere adgang til 
                  magtens centrum end andre. Hvert halve år inviterer EU’s nye 
                  formandskab eksempelvis de europæiske biskoppers 
                  lobbyorganisation, COMECE (The Commission of the Bishops 
                  Conferences of the European Community), til møde sammen med 
                  andre kristne grupper, hvor de kan fremlægge deres synspunkter 
                  på specifikke områder. 
  - Så glider det, for det er en 
                  ret, som andre ikke har – heller ikke andre religiøse grupper, 
                  siger Lene Sjørup. 
  At det skulle være et problem, 
                  forstår man ikke hos COMECE, der holder til i en smal, 
                  brostensbelagt gade bag EU-kommissionen. Her byder pave Paul 
                  Johannes II velkommen fra en stor glasramme, flankeret af et 
                  lige så stort blå-gult EU-flag inde bag en stor 
                  port.
  Vatikanets officielle repræsentant i Bruxelles er 
                  den såkaldte Nuntius, en ambassadør. Men siden 1980 har COMECE 
                  – med Vatikanets billigelse – som en ud af flere 
                  organisationer varetaget den katolske kirkes interesser bl.a. 
                  inden for socialpolitik og bioetik. 
  Kontoret 
                  repræsenterer 21 biskopper og drives af ti jurister, økonomer, 
                  cand.polit.er og to præster. 
  Kontoret var den 14. 
                  december 2005 inviteret til kaffe hos EU’s nye formandskab, 
                  Østrig, og generalsekretæren, præsten Noel Treanor, medgiver, 
                  at religion i dag spiller en større rolle i EU end for fem-ti 
                  år siden.  - Og hvad er problemet med det? Jeg tror, at 
                  politik og religion i fremtiden vil gå hånd i hånd på en lang 
                  række områder. Når det gælder handel, bioetik eller andre 
                  områder, hvor det er selve samfundets opbygning, der er på 
                  spil. 
  Han ser det som en succes, at EU er kommet over 
                  ”de gamle polariseringer og gensidig mistro” mellem politik og 
                  religion. - Det er lykkedes kirkesamfundene i fællesskab at 
                  skabe forståelse for, at politik, religion og etik er 
                  forbundet med hinanden. Det er en ny ting, man også ser i USA, 
                  som vi selvfølgelig skæver til, og hvor disse spørgsmål bliver 
                  analyseret, siger Noel Treanor. 
  COMECE var blandt de 
                  organisationer, der kæmpede hårdt for at få indskrevet 
                  kristendommen som EU’s kulturarv i forfatningstraktaten, 
                  sammen med en passus om respekt for liv. I 2000 lød 
                  organisationens forslag til EUs Charter om grundlæggende 
                  rettigheder:
  Human life has an absolute 
                  value. Every human being has the right to respect for 
                  his/her life from its beginning until its natural 
                  end. Every human being has the right to be born of a man 
                  and a woman. These rights must be specially safeguarded in 
                  medical and biotechnological applications, as well as in 
                  the context of research. Citat fra Commission 
                  of the Bishops Conference of the European 
                  Community
  Udfordringen skal 
                  mødes Tiden er inde til at tage de religiøse 
                  kræfter mere seriøst end hidtil, mener både Britta Thomsen og 
                  Lene Sjørup. 
  Mens abort-debatten kun langsomt slår an 
                  i Danmark, er der først for alvor fyret op under værdidebatten 
                  i EU, forudser Lene Sjørup. Særligt med den nye pave Benedikt 
                  XVI som Vatikanets nye overhoved. Som tidligere religiøs 
                  arkitekt for pave Paul Johannes II ligger han på linie med 
                  forgængeren hvad angår en negativ holdning til skilsmisse, 
                  prævention, abort, kvindelige præster og fordømmelsen af 
                  homoseksuelle: 
  - Men hvor det for pave Paul Johannes 
                  II var kampen mod den marxistiske verden, der havde 
                  førsteprioritet, har den nye pave udpeget EU til sit område, 
                  advarer Lene Sjørup.
  Marie Brynskov er freelance 
                  journalist og er bosiddende i Bruxelles. Se også Marie 
                  Brynskovs website  | 
                  | 
                
                   |    |    |